Facebook zaprezentował platformę reklamową

Drugi największy serwis społecznościowy na świecie Facebook Inc. zaprezentował swój system reklamowy Facebook Ads, który ma być sposobem na zwiększenie przychodów firmy z e-reklamy. Żeby gigantyczna wycena Facebooka - 15 mld USD - miała rację bytu, nowy system musi zostać ciepło przyjęty przez reklamodawców.

W czasie wtorkowej konferencji, która odbyła się w Nowym Jorku, firma zaprezentowała Facebook Ads, system, który ma pozwolić reklamodawcom targetować reklamy bardziej precyzyjnie niż ma to miejsce w przypadku innych serwisach społecznościowych.

W tym roku przychody Facebooka są szacowane na 150 mln USD, to bardzo mało biorąc pod uwagę gigantyczną wycenę - 15 mld USD. Nadzieje wiązane z Facebookiem są duże, serwis rozwija się bardzo dynamicznie i już dzisiaj ma ok. 50 mln użytkowników, którzy zostawiają w nim cały zestaw informacji na swój temat.

Program Facebook Ads, który wspiera 60 reklamodawców, m.in. Blockbuster, Coca-Cola i Verizon składa się z trzech głównych elementów.

Po pierwsze, firmy mogą w Facebooku zakładać konta, zupełnie tak samo jak indywidualni użytkownicy. Po drugie, usługa SocialAds pozwala użytkownikom na przekazywanie treści z profili reklamodawców, które wydają im się interesujące. Po trzecie, Facebook dostarczy marketerom szczegółowe informacje na temat zachowań użytkowników za pomocą specjalnego interfejsu.

Na starcie, w Facebooku pojawiło się ponad 100 tys. profili biznesowych zwanych FacebookPages, na których firmy mogą zamieszczać informacje, zdjęcia, muzykę, wideo i aplikacje Facebooka.

Użytkownicy Facebook mogą dystrybuować informacje na temat swoje aktywności na profilach reklamodawców, tym samym dając do zrozumienia, że coś im się podoba czy ich interesuje. Zdaniem przedstawicieli Facebook pozwoli to na rozprzestrzeniania się komunikatu reklamowego, ponieważ ludzie będą go otrzymywać od swoich znajomych, a nie od anonimowego nadawcy.

Innymi słowy, reklama nie jest rozprzestrzeniania przez firmę, ale raczej dystrybuowana w ramach sieci znajomych.

Dzięki Facebook Insights reklamodawcy otrzymają zestaw statystyk - profil demograficzny osób które odwiedzały profil reklamowy, akcje jakie wykonują użytkownicy. Nie będą to jednak w żadnym razie informacje, które pozwolą zidentyfikować pojedynczego użytkownika, zastrzegają przedstawiciele Facebooka.

Na konferencji dotyczącej programu Facebook Ads, przedstawiciele firmy zaprezentowali również system Facebook Beacon, dzięki któremu użytkownicy Facebooka mogą zamieszczać informacje o swoich aktywnościach na innych witrynach WWW. Do programu dołączyły 44 witryn, m.in. eBay, Fandango, Travelocity, CollegeHumor i CitySearch. Dzięki Facebook Beacon w profilu użytkownika mogą się automatycznie pokazywać przedmioty które kupił on na aukcji, czy lista klipów wideo, które obejrzał.

Facebook ma obecnie ponad 50 mln użytkowników miesięcznie, a w serwisie pojawia się ok. 250 tys. nowych użytkowników dziennie. W ramach platformy F8 działa już ponad 7 tys. aplikacji, które użytkownicy mogą dodawać do swoich profili.

Na podstawie: Facebook gives social spin to online ads, Juan Carlos Perez, IDG News Service (Miami Bureau)

Patrz także:

Microsoft ma 1,6% Facebooka za 240 mln USD

Facebook. Rewolucja?