Onet i Gazeta.pl stanowią 3% rynku reklamowego

W dniach 10 i 11 września odbyły się spotkania robocze i prezentacyjne badania reklamy internetowej prowadzonego przez firmę TNS Expert-Monitor. W spotkaniach wzięły udział firmy zainteresowane i uczestniczące w badaniu- Onet, Agora, IDG, WP, O2, IDMnet, PKT, ARBOmedia, TNS Expert-Monitor oraz IAB, które patronuje przedsięwzięciu.

Dzięki badaniu ADRK (Audytowana Deklaratywność Realizacji Kampanii) będzie można poznać m.in. dane dotyczące wartości rynku reklamy internetowej, udziału poszczególnych branż, brandów oraz największych reklamodawców.

Expert-Monitor zajmuje się monitoringiem reklamy prasowej, radiowej, telewizyjnej, kinowej i zewnętrznej. W kwietniu 2007 r. przedstawiciele firmy poinformowali, że w II kwartale tego roku dołączy do ich monitoringu reklama internetowa. Do tej pory w badaniu ADRK wzięli udział Onet.pl i Gazeta.pl, wkrótce dołączą o2, IDG oraz ARBOmedia.

AdEx (Advertising Expenditures) tylko w Onet.pl i Gazeta.pl stanową blisko 3% udziału rynku reklamowego wszystkich mediów w Polsce.

Obecnie badanie obejmuje większość kampanii typu display, w tym nieznaczną część kampanii CPA (Cost Per Action) oraz część mailingu. Nie są monitorowane przychody z reklam przy wyszukiwarkach i reklam kupowanych w modelu samoobsługowym.

Badanie obejmujące okres I półrocza 2007 pokazało, że najbardziej aktywnymi branżami w internecie są finanse i usługi marketingowe oraz motoryzacja i transport. Najbardziej dochodowe formy reklam to billboard 750x100 i double billboard 750x200.

Skala wydatków reklamowych w Onecie plasuje to medium w pierwszej ósemce mediów reklamowych. Ustępuje on jedynie stacjom TVN, Polsat, TVP1, TVP2, RMF FM i Radio ZET oraz Gazecie Wyborczej. Znaczące są również wydatki reklamowe w portalu Gazeta.pl, który w rankingu mediów pojawia się tuż za stacjami TVN 7, Radio ZET, a także za Wprost i NewAge Media.

Wyniki badania ADRK oparte są o deklaracje realizacji kampanii reklamowych i wycenę ratecardową. Mają być- analogicznie do rynków europejskich- audytowane przez podmiot zewnętrzny.

TNS Expert-Monitor zaoferuje na rynku dane o wydatkach reklamowych w Internecie na początku 2008 roku.