Informacja ważniejsza od komunikacji

Użytkownicy spędzają większość swojego czasu czytając i oglądając treści w internecie, a nie poszukując informacji, komunikując się ze znajomymi czy robiąc zakupy. Takie są wyniki czteroletniego badania przeprowadzonego przez Nielsen/NetRatings na zlecenie organizacji Online Publishers Association (OPA), skupiającej największych wydawców serwisów internetowych.

Raport obejmuje wyniki badań tzw. wskaźnika internetowej aktywności (IAI) w przeciągu ostatnich czterech lat. IAI to miesięczny wskaźnik aktywności internautów w takich dziedzinach jak e-commerce, komunikacja, wyszukiwanie oraz treści.

W 2003 r. najwięcej internautów korzystało z komunikacji online (46% całego czasu w sieci). W lipcu 2007 r. poświęcali na to już tylko 33% swojego czasu. W obecnym roku internauci najwięcej czasu spędzają na przeglądaniu treści (47%, wzrost z 34% w 2003 r.).

Według analityków, wzrost zainteresowania treścią to przede wszystkim wynik wielkiej popularności serwisów społecznościowych typu user generated content. Użytkownicy już nie tylko biernie przeglądają treści, ale także sami je współtworzą, podkreślają analitycy.

Informacja ważniejsza od komunikacji

W raporcie można także przeczytać o niektórych zmianach, jakie można było zaobserwować w ciągu ostatnich czterech lat. Po pierwsze internet jest znacznie szybszy w porównaniu do 2003 r. Po drugie nastąpił wzrost zainteresowania video online (serwisy typu YouTube, telewizje internetowe). Po trzecie dostępne są lepszej jakości narzędzia internetowe, które ułatwiają użytkownikom poszukiwania interesującej treści.

Wskaźnik IAI nie uwzględniał stron z domenami .gov i .edu oraz stron pornograficznych.