Gorączka złota w krainie pozycjonowania

Są dobry i źli kowboje. Można trafić na uczciwych poszukiwaczy skarbów jak i na szulerów, czyhających na łatwy łup. Jednych ogarnia gorączka złota, inni obiecują złote góry. Z przestrzeganiem prawa bywa różnie. Nad niepokornymi władzę ma szeryf, choć są tacy, którzy i jego przechytrzą. Jest oczywiście ryzyko odsiadki. To wszystko czeka na Ciebie w krainie pozycjonowania, Dzikim Zachodzie internetu. Może tu być niebezpiecznie, może być trochę nieswojo, ale do zdobycia jest naprawdę mnóstwo. Pozycjoner może liczyć na zarobki przekraczające kilkakrotnie średnią krajową. Zamawiający - na czołowe miejsce w wynikach wyszukiwania. Zapraszamy na krótką wycieczkę po Dzikim Zachodzie.

Pozycjonowanie to przeprowadzenie takich działań, dzięki którym pozycjonowana strona osiąga jak najwyższą pozycję w wynikach organicznych wyszukiwarki po wpisaniu określonej frazy. Wiadomo nie od dziś, że prawie każdy właściciel strony internetowej chce by jego serwis znalazł się wśród wyników na pierwszej stronie. Oczywiście przekłada się to bezpośrednio na liczbę odwiedzających. Jak znaleźć dobrego pozycjonera? Jak nie dać się nabić w butelkę przy podpisywaniu umowy? Ile może kosztować taka usługa? Skąd na rynku tak wiele firm i osób zajmujących się pozycjonowaniem? Zapytaliśmy o to kilku specjalistów oraz współautora książki "Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW", wydanej przez Wydawnictwo Helion S.A.

Małych firm i ludzi zajmujących się pozycjonowaniem są w Polsce tysiące. Wśród nich jest kilku dużych graczy, którzy specjalizują się przede wszystkim w zakupie linków sponsorowanych i opracowywaniu strategii reklamowej w wyszukiwarkach. W wielu wypadkach reklama w wyszukiwarkach (np. Google AdWords) może być tańsza, wygodniejsza, bezpieczniejsza i bardziej efektywna dla zamawiającego niż pozycjonowanie.


List gończy

Jak znaleźć dobrego pozycjonera? - W tej chwili jest z tym problem. Rynek cierpi na deficyt pozycjonerów. Ci naprawdę dobrzy mają już tyle pracy, że nie przyjmują nowych zleceń. Ludzie często szukają pozycjonera z polecenia znajomych, którzy są zadowoleni z usług -mówi Michał Makaruk, jeden z autorów książki dotyczącej pozycjonowania, wydanej nakładem Wydawnictwa Helion.

- Dobrego pozycjonera najlepiej znaleźć z polecenia. Nawet na firmach z top 10 wyników na hasło "pozycjonowanie" można się bardzo przejechać- wtóruje mu Oleg, jeden z użytkowników Forum.Optymalizacja.Com, który zajmuje się pozycjonowaniem od przeszło roku. -Dla osoby zupełnie nie znającej rynku i zagadnienia, jest to zadanie bardzo trudne i łatwe zarazem. Wpisanie w wyszukiwarkę słowa "pozycjonowanie" jest swego rodzaju testem skuteczności pozycjonerów, z drugiej strony jasno pokazuje, że osoby znajdujące się "na szczycie" w wynikach wyszukiwania zainwestowały w to spore pieniądze, co zwykle oznacza dość wysokie ceny świadczonych usług- wyjaśnia Maciej Lisiewski, zajmujący się pozycjonowaniem od trzech lat.

Lecz jak "z polecenia" można znaleźć kogoś, jeśli brak nam... polecającego? Jedną najlepszych metod jest ogłoszenie się na jednym z forów internetowych dotyczących pozycjonowania: - Najprościej dać ogłoszenie na forum internetowym poświęconym tematyce SEO [Search Engine Optimization - przyp. red.] i przeanalizować otrzymywane oferty. Szczerze odradzam "tanich pozycjonerów", których oferty można znaleźć na Allegro - przestrzega Lisiewski.

-Dobry pozycjoner powinien posiadać wiarygodne portfolio, które pozwoli zleceniodawcy zapoznać się z poziomem trudności projektów, które do tej pory wykonał. Osoba bardzo dobra w tej branży na pewno nie będzie wyróżniała się niskimi cenami - przeciwnie, firmy/osoby oferujące wykonanie pozycjonowania po cenach dużo niższych niż konkurencja należy omijać z daleka - często bowiem dochodzi do sytuacji, w której firma po jakimś czasie rezygnuje z wykonania zlecenia, ponieważ kwota jaką za nie otrzyma nawet nie pokryje kosztów- przestrzega Łukasz Iwanek, zajmujący się pozycjonowaniem od kilku lat.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.