Internauci niszczą ciasteczka, ale nie wiedzą dlaczego

Więcej wolnego miejsca na dysku, przyspieszenie pracy procesora swojego komputera oraz usuwanie niepotrzebnych programów- takie główne powody podają internauci, którzy deklarują, że kasują cookies. Niewiedza internautów na temat ciasteczek w ciągu dwóch lat nic nie zmalała, czytamy w raporcie przygotowanym przez InsightExpress.

Badania na temat cookies amerykańska firma po raz pierwszy przeprowadziła w 2005 r. Nieznajomość zagadnienia czym są ciasteczka, jak i brak umiejętności w rzeczywistym ich niszczeniu były głównymi wnioskami z raportu. Przez dwa lata nic się nie zmieniło, zauważa Drew Lipner z InsightExpress.

Według najnowszego badania 85% internautów obawia się cookies (wzrost o 8% w porównaniu z 2005 r.) Jednak zaledwie 28% tych, którzy deklarowali że kasowali ciasteczka, rzeczywiście to robiło (dwa lata wcześniej było to 35%). - Trudno powiedzieć, z czego bierze się ta niewiedza - tłumaczy Drew Lipner. - Wydaje się, że ludzie wiedzą czym są cookies, lecz nie znają ich prawdziwego znaczenia oraz tym bardziej nie potrafią ich kasować.

Cookie to mały plik zapisywany automatycznie na twardym dysku użytkownika. Plik ten zapamiętuje dane, jakie użytkownik przekazuje swojej przeglądarce (np. historie łączności z określoną stroną). Dzięki cookie dana przeglądarka jest automatycznie rozpoznawana przez serwer, co pozwala na wygenerowania strony specjalnie dedykowanej dla użytkownika korzystającego z niej. W większości przeglądarek jest możliwość blokowania mechanizmu cookies, lecz bez niego często nie można korzystać ze wszystkich serwisów.

Lipner uważa, że należy wreszcie wyedukować użytkowników internetu na temat korzyści, jakie płyną z korzystania z mechanizmu cookies. Ciasteczka odgrywają znaczną rolę w marketingu online, m.in. dzieki temu, że umożliwiają dobranie odpowiedniej reklamy pod użytkownika.

IAB (Interactive Advertising Bureau) przygotowuje kampanię edukacyjną na temat korzystania z cookies, ale głównie skierowaną do firm, a nie do użytkowników. Drew Lipner uważa, że bez znajomości czym są cookies, internauci nie skorzystają z możliwości jakie daje im reklama online.

Według raportu zaledwie jedna trzecia internautów uważa, że cookies są dla nich ważne w codziennym korzystaniu z internetu.

Źródło: MediaPost