Dynamiczny wzrost rynku mobilnego wideo

Jak stwierdza raport amerykańskiej firmy Telephia Inc., dochody z mobilnej telewizji i subskrypcji materiałów wideo rosły w ostatnich dwóch latach o 198%, by osiągnąć 146 mln USD w pierwszym kwartale 2007. Około 8,4 mln amerykańskich konsumentów mediów bezprzewodowych subskrybuje jakąś z form mobilnego wideo - grupa ta stanowi obecnie 4% wszystkich użytkowników usług mobilnych w Stanach Zjednoczonych.

Jak mówi Kanishka Agarwal, wiceprezes ds. mediów mobilnych w Telephia Inc.: -- W ciągu bardzo krótkiego czasu liczba subskrybentów mobilnego wideo wzrosła do 8 milionów i jest porównywalna z przeciętną oglądalnością, jaką ma w tym sezonie pojedynczy odcinek "Rodziny Soprano".

Jest w tym duża zachęta dla reklamodawców, ponieważ prawie połowa przebadanych subskrybentów mobilnego wideo wyraziła chęć oglądania reklam w telefonach komórkowych w zamian za dodatkowe usługi. Przynajmniej 55% z nich oznajmiło też, że przypomina sobie oglądanie reklamy mobilnej w ciągu ostatnich 30 dni, co jest wynikiem trzykrotnie lepszym dla współczynnika "zapadania reklamy w pamięć" niż w ogólnej grupie wszystkich użytkowników usług mobilnych.

Jak twierdzi Kanishka Agarwal: -- Konsumenci od małego są przyzwyczajani do oglądania spotów reklamowych na swoich domowych odbiornikach telewizyjnych, dzięki czemu wykształcono u nich zachowanie, które przekłada się na telewizję mobilną i sprawia, że reklamy są bardziej akceptowane.

Przychody z telewizji mobilnej i usług wideo nie są jednak jedynymi źródłami zadowolenia amerykańskich usługodawców. Rynek bardzo dużo zyskuje też ze sprzedaży muzyki: dźwięków do komórek, dzwonków i utworów muzycznych, które przyniosły w pierwszym kwartale tego roku 239 mln USD przychodu.

Jak wynika z raportu Telephii, co najmniej 27 milionów subskrybentów ściągnęło w tym roku jakiś plik audio na swoją komórkę, co dało wzrost przychodów o 8 mln USD w porównaniu z zeszłym rokiem.

Prawie 29 milionów konsumentów mediów mobilnych skorzystało też w marcu z mobilnego internetu, dzięki czemu jego penetracja w Stanach Zjednoczonych wyniosła wg raportu 12%.

tekst: Konrad Szlendak

źródło: RCR