EBay US wycofał swoje reklamy z Google

EBay, największy reklamodawca w wyszukiwarkach podjął decyzję o wycofaniu swoich ogłoszeń z systemu Google AdWords w USA.

W ostatni poniedziałek Google ogłosiło, że zaprasza zajmujących się sprzedażą online na imprezę do Bostonu. Dokładnie tego samego dnia w tym samym mieście odbywało się rokroczne spotkanie handlowców eBay - "eBay Live". Celem imprezy Google było oprotestowanie działań eBay, które nie pozwala swoim użytkownikom na korzystanie z systemu płatności online Google CheckOut.

Tego samego dnia eBay podjął odważną decyzję i wycofał wszystkie swoje reklamy z amerykańskiej wersji Google AdWords.

Jak dowiedział się IDG NS, decyzja o wycofaniu ogłoszeń Google została podjęta przez dyrektorów eBay po tym, gdy dowiedzieli się, że firma z Mountain View chce ośmieszyć eBay wprost przed oczami klientów.

Dzień później, w środę wieczór, Google ogłosiło, że rezygnuje z organizacji bostońskiej imprezy. Informację o tym firma umieściła na oficjalnym blogu Google Checkout.

Przedstawiciele eBay przynali publicznie, że są zadowoleni z ruchu jaki wykonało Google, jednak reklamy największej platformy aukcyjnej na razie nie wrócą do systemu AdWords. Jak wyjaśnia specjalista PR eBay decyzja o wycofaniu reklam z Google to eksperyment, który ma na celu sprawdzenie, gdzie najlepiej alokować budżet marketingowy.

Nie ulega wątpliwości, że konkurencja dwóch amerykańskich gigantów staje się coraz ostrzejsza. eBay jest największym reklamodawcą w wyszukiwarkach - według danych comScore odpowiada za 4% płatnych linków. Z kolei Google jest największą w USA wyszukiwarką z 57,3% udziałem w rynku płatnych ogłoszeń w wyszukiwarkach (dane również za comScore).

Konflikt pomiędzy firmami rozpoczął się, gdy w zeszłym roku Google wprowadziło system płatności Google Checkout. Ebay uznało system za niewystarczająco bezpieczny i zablokowało możliwość jego wykorzystania na swojej platformie aukcyjnej. Jednak Google twierdzi, że eBay blokuje Checkout, by chronić własny system płatności PayPal. Google próbowało również wkroczyć na inny obszar zarezerwowany przez eBay uruchamiając system Google Base, przydatny do przedstawienia oferty sprzedaży w sieci.

EBay współpracuje w USA z Yahoo - największym konkurentem Google. Firma jest dostawcą reklam tekstowych i graficznych w serwisie eBay.

Jednocześnie eBay poinformował, że eBay w innych krajach niż USA nadal będzie się reklamował w systemie Google AdWords.

Aktualizacja: 25 czerwca 2007 10:35

Po 10 dniach reklamy eBay wracają do Google AdWords. Jednak wydatki na nie mają być znacznie mniejsze niż przed rezygnacją.

-Nasze wydatki na reklamę w systemie AdWords będą znacznie niższe niż wcześniej - powiedziała Hani Durzy, rzecznik prasowy eBay. Ebay przeniósł część budżetu reklamowego do innych kanałów i zarazem stwierdził, że nie jest tak zależny od reklam w Google jak to się wydawało na początku, poinformowała Durzy.

Co ciekawe, jak wynika z badań firmy HitWise, w okresie gdy eBay wycofał reklamy z Google ruch na stronach platformy aukcyjnej wzrósł o 0,9%. Ruch z Google'a na eBay spadł natomiast do 9,9% w stosunku do 10,7% z tygodnia poprzedzającego bojkot.

Z badań Nielsen/Netratings wynika, że eBay był w I kwartale br. największym reklamodawcą Google, który odpowiadał za 3,8% wyświetlanych tam reklam. Według szacunków Nielsena 67% emisji reklam w wyszukiwarkach kupowanych przez eBay trafia do Google.