Google stawia na zintegrowane wyszukiwanie

Google wykonuje zdecydowany ruch w kierunku integracji wyników wyszukiwania z szerokiego wachlarza swoich wyszukiwarek. Firma zaprezentowała także nową wersję strony głównej Google.com.

Chociaż Google i jego konkurencja dążą do integracji wyników od lat, to wczorajsze oświadczenie jest najbardziej dobitnym dotyczącym tej kwestii. Deklarację, że firma stawia na "uniwersalne wyszukiwanie" (ang. universal search) wyglosiła Marissa Meyer, wiceprezydent Google ds. wyszukiwarek i user experience. Google zwołało w tym celu specjalną konferencję zatytułowaną "Searchology".

Na czym ma polegać uniwersalne wyszukiwanie? Dostawcy wyszukiwarek jak Google, AOL, Yahoo i Microsoft poza standardowymi wynikami wyszukiwania oferują specjalistyczne wyszukiwarki: newsów, zdjęć, informacji o lokalnych firmach, map czy klipów wideo.

Firmy zdają sobie sprawę, że korzystanie przez użytkownika z kilku narzędzi by uzyskać informacje dotyczące interesującech ich frazy jest po prostu niewygodne i dążą do tego by rezultaty z wielu wyszukiwarek były dostępne za pomocą jednego, uniwersalnego, narzędzia.

Co więcej, jak pokazują badania, wielu użytkowników nawet nie wie, że poza standardową wyszukiwarką istnieją narzędzia specjalistyczne

-Google przyznaje, że użytkownicy nie korzystają z wertykalnych wyszukiwarek, w których oferowane jest przecież mnóstwo odnośników do wartościowych informacji- mówi analityk Greg Sterling ze Sterling Marketing Intelligence. -Uniwersalne wyszukiwanie to sposób by internauci zapoznali się z tymi wynikami i nie musieli korzystać z oddzielnych wyszukiwarek.

Tak więc Google i konkurencja doskonale wiedzą, że by polepszyć doznania użytkownika, muszą zestawiać wyniki pochodzące z wielu wyszukiwarek. A Google'owi, obsługującemu najpopularniejszą wyszukiwarkę świata, zależy na tym nawet bardziej niż konkurencji. Właściciwie wszystkie przychody firmy pochodzą z reklamy emitowanej przy wynikach wyszukiwania.

Google ogłosiło w środę, że wykonuje zdecydowany ruch w stronę "uniwersalnego modelu wyszukiwania" (ang. universal search model), zastrzegając od razu, że na razie daleko fimie do osiągnięcia satysfakcjonujących rezultatów w tym obszarze, czyli dostarczenie spójnych wyników dotyczących danej frazy, pochodzących ze wszystkich wyszukiwarek.

Efekty tych starań będą pojawiać się stopniowo, zastrzegli przedstawiciele firmy. Częścią przedsięwzięcia jest wprowadzenie nowej infrastruktury technicznej, serwerów, których moc obliczeniowa podoła zadaniom, jakie niesie ze sobą integracja wyników. Google wprowadza również nowy mechanizm rankingowy, lecz nie podano więcej szczegółów na ten temat.

Zintegrowane wyniki wyszukiwania będą dostępne w pierwszej kolejności na głównej stronie Google.com.

-Wprowadzenie ulepszeń w postaci uniwersalnego wyszukiwania trwa już od jakiegoś czasu- mówi Sterling. Jednak ciekawe będzie patrzeć za zachowania użytkowników gdy te działania Google będą bardziej rozważne i zdecydowane.

Google już od dłuższego czasu pokazuje przy wynikach wyszukiwania np. wykresy giełdowe czy zdjęcia pochodzące z serwisu Images. Także inne firmy nieustannie eksperymentują. Na przykład Yahoo wyświetla w wynikach odpowiedzi pochodzące z serwisu Answers. Także polski Netsprint testuje, jak sprawdzają się zintegrowane z kilku źródeł wyniki wyszukiwana i przy wielu hasłach pokazuje np. fragment artykułu z Wikipedii czy zdjęcia.

-Interesujące będzie także, w jaki sposób ludzie będą się zachowywać, gdy będą musieli przeskanować wzrokiem więcej rezultatów na pierwszej stronie z wynikami wyszukiwania. Użytkownicy zwykle skanują wzrokiem pierwsze pięć rezultatów i rzadko kiedy przesuwają stronę z wynikami w dół czy klikają być przejść do następnych rezultatów- tłumaczy Sterling.

Pierwszym zwiastunem zmian jest aktualizacja strony Google.com i usprawnienie funkcji nawigacyjnych, które są teraz lepiej przystosowane do wyświetlana zestawionych wyników. Na przykład podczas wpisania nazwiska znanego aktora, pod wynikami pojawia się belka nawigacyjna, dzięki której można wybrać czy chcemy oglądać stronyWeb, zdjęcia, pliki wideo czy może newsy z Google News.

Dla tych, którzy są zainteresowani poczynaniami Google w zakresie uniwersalnego wyszukiwania, firma przygotował strony Google Experimental, które znajdują się w serwisie Google Labs.