Google cenniejszą marką niż Microsoft

Według rankingu największych marek świata BRANDZ Top 100, publikowanego przez Millward Brown, na pierwszym miejscu w tym roku znalazł się Google, którego wartość ocenia się na 66,4 mld USD (wzrost o 77%). Na drugim miejscu znalazła się marka General Electric (61,9 mld USD, 11%), za nią Microsoft (55 mld USD). W przypadku ostatniej z tych firm jest to spadek wartości o 11%, a tym samym utrata pierwszej pozycji.

Ranking przygotowuje - we współpracy z Financial Times - Millward Brown Optimor, zajmujący się analizą danych finansowych i rentowności inwestycji. Zestawienie zawiera najsilniejsze marki na świecie pod względem ich wartości pieniężnej. W ciągu roku łączna wartość wszystkich marek w rankingu BRANDZ Top 100 wzrosła o 10,6% z 1,44 bln USD w 2006 r. do 1,6 bln USD w 2007 r.

Millward Brown Optimor opublikował także informacje na temat tendencji, które wyłaniają się z danych tegorocznego rankingu BRANDZ Top 100:

Konwergencja technologii - spółki technologiczne poszerzają swoje marki w odpowiedzi na tendencję do łączenia technologii przesyłu głosu, danych i obrazu. Trend ten wywodzi się z preferencji konsumentów, którzy chętnie wybierają urządzenia typu "wszystko w jednym". Firma Apple (wartość marki 24,7 mld USD, wzrost o 55%) wyrusza na podbój rynku telefonów komórkowych, uruchamiając iPhone. Z kolei sieć Orange (9,9 mld USD, 5%) wchodzi w segment sprzedaży muzyki z sieci. "Przykład Apple i Orange pokazuje, że silne marki są w stanie poszerzać ofertę, a firmy będące ich właścicielami mogą dzięki temu generować większe strumienie finansowe inwestując w przedsięwzięcia charakteryzujące się wysokim tempem wzrostu" - można przeczytać w raporcie.

Wypełnianie obietnic dotyczących odpowiedzialnego postępowania w biznesie - spełnienie obietnic związanych z wysiłkami na rzecz ochrony środowiska naturalnego pomogło znanym markom osiągnąć wzrost wartości. Wśród nich znalazły się: BP (5,9 mld USD, 8%) i Toyota (33,4 mld USD, 11%). BP była pierwszą wielką firmą z sektora paliwowego, która podjęła problematykę zmian klimatu, pozycjonując swoją markę jako "coś więcej niż benzyna". Bazując na tym BP weszło do pierwszej trójki światowych dostawców energii słonecznej. Z kolei sukces Toyoty i jej modelu Prius z silnikiem hybrydowym przyczynił się do budowania pozytywnego wizerunku marki i wzmocnił jej pozycję jako lidera branży motoryzacyjnej.

Światło na wschodzie - konsumenci na wschodzących rynkach z grupy BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny) mają obecnie do dyspozycji najwyższe dochody w historii tych państw. Sukces na rynkach BRIC zachodnie marki mogą osiągnąć jedynie wówczas, gdy zaoferują takie produkty lub usługi, które wypełnią luki miejscowych rynków. Przykładowo do konsumentów z państw BRIC poszukujących doświadczeń gastronomicznych analogicznych do tych, jakie istnieją w państwach zachodnich, atrakcyjne są marki żywności typu fast food.

Marki rynku fast food reagują na potrzeby konsumentów zwracających uwagę na zdrowie - rosnące obawy dotyczące zdrowotnych walorów jedzenia wprowadziły poważne zakłócenia w branży fast foodów, która systematycznie rosła od lat 80. XX wieku. Większość tego typu sieci, w tym McDonald's (33,1 mld USD, 14%), zmieniło swoje pozycjonowanie, wprowadzając zdrowsze opcje menu.

Pełna wersja raportu na temat rankingu BRANDZ Top 100 jest dostępna w Internecie pod adresami www.millwardbrown.com/mboptimor, www.brandz.com i www.ft.com.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200