Google kupi DoubleClick za 3,1 mld USD

Google przebiło ofertę Microsoft i kupi firmę DoubleClick. Tym samym Google będzie miało jeszcze silniejszą pozycję na rynku reklamy online.

Google kupuje DoubleClick od firm Hellman & Friedman i JMI Equity, transakcja ma się zakończyć w tym roku.

Google zyska przede wszystkim na doświadczeniu DoubleClick z reklamą graficzną i rich-media.

-DoubleClick był naszym partnerem przez długi czas, jedni z naszych najważniejszych reklamodawców to również klienci DoubleClick - komentował Erich Schmidt, CEO Google.

Wcześniej kupnem DoubleClick był zainteresowany Microsoft, który oferował za spółkę 2 mld USD.

DoubleClick jest obecny na rynku reklamy online od 1996 roku, firma jest znana głównie ze swojego systemu reklamy DART. Dostarcza narzędzia zarówno wydawcom jak i domom mediowym i agencjom reklamowym. DoubleClick ma także oddział Performics, który zajmuje się sprzedażą reklamy w wyszukiwarkach.

Jak informuje New York Times przychody DoubleClick oscylują w okolicach 300 mln USD rocznie.

To jedna z największych akwizycji w branży internetowej ostatnich lat, która przebiła kwotę 2,6 mld USD jaką we wrześniu 2005 r. eBay zapłacił za firmę Skype. Jest to największa transakcja po 2000 r., czyli roku pęknięcia tzw. bańki internetowej.

Więcej: Google (PDF, w języku angielskim)

Aktualizacja: 16 kwietnia 2007 12:24

Kilka dużych amerykańskich firm internetowych - między innymi Yahoo oraz Microsoft - chce by władze dokładnie przyjrzały się planowanemu zakupowi DoubleClick przez Google.

Jeśli akwizycja dojdzie do skutku, Google będzie odpowiadało za ponad 80% reklam serwowanych w amerykańskim internecie.

Adwokat Microsoft, Brad Smith uważa, że zakup uniemożliwi uczciwą konkurencję na rynku reklamy online, będzie także niekorzystny dla konsumentów, m.in. poprzez niedostateczną ochronę prywatności. Microsoft uważa, że "władze powinny bardzo dokładnie przyjrzeć się zapowiadanej akwizycji".