Telewizja internetowa czyli medium czasów konwergencji

Tak naprawdę nikt dzisiaj jeszcze nie wie, co dokładnie oznacza "telewizja internetowa", jednak zwiększające się zainteresowanie tym zjawiskiem skutecznie udowadnia, że pierwsze z tych mediów jest bez drugiego przeżytkiem. Tymczasem rosnąca w Polsce ilość posiadaczy szerokopasmowego łącza pozwala rodzimym spółkom dotcomowym na kolejne inwestycje w wymagające znacznych nakładów serwisy wideo. Czy jest to opłacalne i gdzie prowadzi? Na te pytania staramy się udzielić odpowiedzi w naszym artykule.

Jak pisze Karolina Janik z Gemius SA: "Polscy internauci coraz częściej decydują się na oglądanie telewizji przez internet. W listopadzie br. internetowy odbiór telewizji deklarowało 33% badanych, co oznacza wzrost o 18% w stosunku do analogicznego miesiąca roku ubiegłego, zaś o 83% w porównaniu do danych pochodzących z października 2004." Dane te są bezwzględne dla tradycyjnej telewizji i maja niebagatelne znaczenie dla biznesmenów, jednak pod warunkiem, że zrozumieją czym tak naprawdę jest "telewizja oglądana przez internet".

To stosunkowo nowe na rynku polskim zjawisko jest wielopoziomowe, tak więc trudności z jego zrozumieniem mają wszyscy bez wyjątku. Czym jest bowiem telewizja internetowa? To zarówno IPTV, uruchomiona niedawno przez Multimedia Polska S.A. czyli dostarczanie programów telewizyjnych użytkownikowi przez internet dzięki modemowi abonenckiemu xDSL oraz urządzeniu, zwanym Set-Top-Box z przypisanym adresem IP. Internet TV to także broadcatching, którego używa holenderska Swarm TV, czyli system internetowych odtwarzaczy programów telewizyjnych, które pozwalają na automatyczne ściąganie i oglądanie ostatnich programów telewizyjnych na komputerach. Broadcatching jest szczególnie użyteczny dla użytkowników, którzy używają klientów sieci BitTorrent do ściągania plików wideo. Idealnym klientem w przypadku broadcatchingu jest Democracy Player. Termin Internet TV obejmuje jednak także portale działające na zasadzie udostępniania treści, tworzonej lub umieszczanej na serwerach przez użytkowników - YouTube, , Wrzuta.pl Wreszcie jest to formuła tradycyjnej telewizji, nadawana przez internet tj. WPTV, uruchomiona przez Wirtualną Polskę.

Pomimo braku jednolitej definicji telewizji internetowej, na początek powinniśmy rozumieć przede wszystkim zmianę, jaka zaszła dzięki niej w technologii przesyłania sygnału. Wcześniej telewizja była dystrybuowana poprzez trzy systemy: naziemny, kablowy i satelitarny. Jednak wraz ze wzrostem wydajności łączy, ogólnej liczby użytkowników internetu, szybkości obliczeniowej procesorów, a także nowych technologii kompresji danych, możliwa stała się w końcu transmisja programów telewizyjnych poprzez sieć. Technologia to rzecz oczywista, kluczowym czynnikiem decydującym o odmienności telewizji internetowej od tradycyjnej jest jednak jej wymiar społeczny - formuła przekazu, związana z postępującą demokratyzacją dostępu do mediów. W erze Web 2.0 najważniejsze staje się zaangażowanie użytkowników, a w głębszym wymiarze ich pasje i zainteresowania. Telewizja, jeśli chce naprawdę zaistnieć w sieci, nie może być już dłużej jednokierunkowym kanałem komunikacji, ale powinna mówić językiem nowych mediów, którego podstawą jest komunikacja dwukierunkowa, podatność na ciągłe zmiany, wolny wybór czasu, sposobu i formy odbioru treści. Telewizja internetowa nie realizuje się wcale najpełniej poprzez odtwarzanie tradycyjnej ramówki w sieci, ale poprzez zmianę podejście do formy nadawania treści. Niekoniecznie rządzić musi tutaj jakość, ale otwarcie się na potrzeby użytkownika, który sam wybiera sobie to, co chce oglądać w danej chwili.