IPTV i płatna telewizja liderami rynku multimediów

Rynek usług związanych z szeroko pojętą rozrywką wideo (pay-tv, filmy dla urządzeń przenośnych, płyty DVD, wideo na żądanie, telewizja internetowa i interaktywna) w 2010 r. osiągnie pułap 277 mld USD. Według analityków iSuppli rozwój tej branży będzie napędzany przede wszystkim przez IPTV oraz płatne usługi telewizyjne.

W ubiegłym roku światowy rynek usług wideo miał wartość niemal 200 mld USD (370 mld USD włączając w to przychody z wykupionych reklam). Duża część tej kwoty (120 mld USD) pochodziła z telewizji płatnej (pay-television), dostępnej najczęściej przez kanały satelitarne (DTH - Direct To Home) oraz sieci kablowe. Dodatkowo w najbliższych latach, według ekspertów iSuppli, coraz większą rolę w segmencie rozrywek multimedialnych będzie odgrywać telewizja interaktywna (IPTV - Internet Protocol Television), która w 2010 r. ma wygenerować 23,5 mld USD przychodów. Znaczący jest coroczny przyrost oferty usług związanych z IPTV - od 2005 r. (681 mln USD) osiąga on 103 proc.

Wraz ze wzrostem zainteresowania telewizją interaktywną zwiększy się także popyt na nowoczesne usługi związane z cyfrowym nagrywaniem obrazów ruchomych (Digital Video Recording) oraz aplikacjami typu wideo-na-żądanie (Video-On-Demand), które pozwalają dostosować program do swoich preferencji. Uogólniając, analitycy iSuppli przewidują dalszy rozwój technik otwierających przez użytkownikiem kolejne stopnie interaktywności, również w odniesieniu do promowanej idei Web 2.0.

Prognozy mówią również o spadku zainteresowania zakupem tradycyjnych płyt DVD. W ciągu trzech-czterech lat ma się ono obniżyć o 15-20 proc. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest, według ekspertów, utrzymywana wciąż na stałym i dość wysokim poziomie cena płyt z filmami, szczególnie w porównaniu do kosztów ich wypożyczenia. Coraz więcej użytkowników dysponuje także szerokopasmowymi łączami internetowymi (4-6 Mb/s) i preferuje w ten sposób otrzymywać obrazy wysokiej jakości (wykupując jednorazowo opłatę lub poprzez abonament).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200