Zamieszanie wokół Dziennik.pl

"Sukces Dziennika Online. Dwa miesiące po starcie jest trzeci wśród serwisów informacyjnych.(...). Według najnowszych badań internetu przeprowadzonych przez firmę Gemius Dziennik Online wyprzedzają tylko obecni na rynku od wielu lat potentaci. Onet.pl i Wirtualna Polska mogą już jednak czuć na swoich plecach oddech konkurencji." - pisze wczorajszy Dziennik w artykule zatytułowanym "Dziennik.pl triumfuje". Czy to możliwe, żeby po niespełna trzech miesiącach działalności Dziennik.pl zdobył tak dużą popularność? I na jakie wyniki powołuje się autorka artykułu? Tekst zdziwił i zaniepokoił przedstawicieli polskiej branży internetowej. Staramy się wyjaśnić o co chodzi.

-Przeraziłem się tym artykułem. Nie rozumiem co to były za badania. Wspólnie z Gemiusem, już od dwóch lat prowadzimy badanie, które chcemy żeby było standardem internetu- mówi Andrzej Garapich, prezes PBI. - Przeraża mnie myśl, że nasz partner mógł wypuścić badania, w których podważa się wyniki Megapanelu. Nie wierzę, że mógł takie dane wypuścić. Uważam, że Gemius powinien domagać się od Dziennika rzetelnego sprostowania- dodaje Garapich.

Brązowy medal w medialnej bitwie

Kliknij, aby powiększyć"Dziennik" z 14 lutego 2006 Artykuł ukazał się wczoraj, tylko w papierowym wydaniu Dziennika. Autorka, Grażyna Barszczewska pisze, że serwis Dziennik.pl "zdobył brązowy medal w medialnej bitwie, w której liczy się błyskawiczne tempo przekazywania informacji. I to już dwa miesiące po starcie. To niewątpliwy sukces.(...) Codziennie odwiedza go 70-80 tys. unikalnych użytkowników (chodzi o połączenia z jednego adresu IP, czyli z jednego komputera).". Podane przez Dziennik dane mają się nijak do przyjętego na rynku standardu jakim jest Megapanel PBI/Gemius.

Według najnowszych, listopadowych wyników badania Megapanel PBI/Gemius, witrynę Dziennika odwiedziło 314 tys. użytkowników (real users), którzy wygenerowali 4 mln 250 tys. odsłon, zasięg wyniósł 2,42%.

Dla porównania w tym samym czasie serwisy informacyjne Onetu odwiedziło 5,58 mln użytkowników (real users), Wirtualnej Polski 3,6 mln, Gazeta.pl 2,54 mln, a Interia.pl 2 mln, wszystkie dane pochodzą z listopadowej fali badania Megapanel, kategoria Informacje, Publicystyka, Media. Trzeba wziąć pod uwagę, że Dziennik.pl wystartował oficjalnie pod koniec listopada. Dlatego aby zobaczyć jakim powodzeniem cieszy się nowa wersja serwisu wśród internautów, trzeba poczekać do grudniowej fali badania Megapanel PBI/Gemius.

Co na to rynek?

-Prezentowanie danych innych niż standard obowiązujący na rynku, jest niedobre dla tego rynku- mówi Dominik Kaznowski, dyrektor marketingu pionu internet Agora S.A. Wtóruje mu Piotr Krawiec, manager ds promocji i PR Onet.pl: -Standardem badania polskiego Internetu jest Megapanel PBI/Gemius. W najnowszych wynikach tych badań (fala z XI 2006), nie znajdujemy serwisu Dziennik.pl w pierwszej 20 najlepszych. Czytelnikom Dziennika oraz internautom pozostawiamy samodzielne wyciągnięcie wniosków.I Katarzyna Halicka z zespołu komunikacji WP:-Pierwsze pytanie, jakie nasuwa sie po lekturze artykułu brzmi: o jakie badania chodzi?

Co to za badanie?

Witryna internetowa Dziennik.plWitryna internetowa Dziennik.pl Na co powoływał się Dziennik w swoim tekście? Jak dowiedzieliśmy się od Sylwii Szmalec, kierownik działu komunikacji marketingowej firmy Gemius, Dziennik zamówił u Gemiusa badania marketingowe. Czego one dotyczyły? Tego się nie dowiemy. -Niestety bez zgody klienta nie możemy udzielić tych informacji- mówi Szmalec. Jednak kategorycznie zaprzecza by były to badania konkurencyjne do Megapanelu. -Z artykułu można wyciągnąć błędne wnioski. - uważa Szmalec. -Brakuje w nim informacji o dokładnych źródłach danych. W przypadku informacji o wynikach oglądalności Dziennik.pl powinien posługiwać się wskaźnikiem real users, a nie liczbą cookies (wtedy są to dane porównywalne z ogólnie dostępnymi danymi innych witryn internetowych).-dodaje Sylwia Szmalec. W związku z tym Gemius zamierza podjąć działania mające na celu wyjaśnienie sprawy.

Dziennik milczy

Tajemnicza jest autorka artykułu Grażyna Barszczewska, chociaż ukazał się on w papierowym wydaniu Dziennika, to osoby w redakcji nie kojarzą jej nazwiska. Numeru wewnętrznego do pani Barszczewskiej nie miał sekretariat papierowej edycju Dziennika. Po wielu próbach dodzwoniliśmy się do portalu Dziennik.pl, niestety i tam, osoba z którą rozmawialiśmy nie kojarzyła pani Barszczewskiej. Z nikim z wydawnictwa Axel Springer, kto wiedziałby cokolwiek na temat zamówionych prez Dziennik badań, nie udało nam się skontaktować.

Czego dotyczyły badania można się tylko domyślać. Nie chodziło raczej o cytowalność, częścią badania na pewno było postrzeganie marki, można to wywnioskować ze zdania " Wiarygodny, nowoczesny, profesjonalny i opiniotwórczy - tak postrzegają portal Dziennik.pl internauci." - od tych słów zaczyna się artykuł. Z nieoficjalnych informacji wiemy, że w badaniu pytano też o to, który portal jest najlepiej poinformowany oraz o szybkość dostarczania informacji.

Autorka tekstu nie powołała się na dokładne źródło badań, a choć tekst dotyczy serwisu internetowego, to można go przeczytać tylko offline. Cała sprawa nie wpłynie pozytywnie na wizerunek Dziennika, choć przyniesie mu pewien rozgłos, zagadkowe wyniki, które podał Dziennik, już zostały przez niektórych zacytowane.

Oficjalne stanowisko firmy Gemius
W środowym wydaniu DZIENNIKA, w artykule autorstwa pani Grażyny

Barszczewskiej pt."Dziennik.pl triumfuje", padają m.in. informacje o tym, że "Według najnowszych badań internetu przeprowadzonych przez firmę Gemius Dziennik Online wyprzedzają tylko obecni na rynku od wielu lat potentaci. Onet.pl i Wirtualna Polska mogą już jednak czuć na swoich plecach oddech konkurencji".

W artykule zabrakło bardzo istotnej informacji, która wskazywałby na dokładne źródło pochodzenia danych z uwzględnieniem nazwy badania oraz daty jego realizacji. Jako firma badawcza dokładamy największej

staranności, aby dane pochodzące z naszych badań, były opisywane właśnie w ten sposób.

Forma, w jakiej zostały przedstawione w artykule wyniki badania, może sugerować, że pochodzą one z badania Megapanel PBI/Gemius, będącego standardem pomiaru oglądalności witryn i aplikacji internetowych w Polsce. Według wyników badania Megapanel PBI/Gemius, realizowanego przez firmę Gemius SA i spółkę Polskie Badania Internetu, serwis Dziennik.pl nie zajmuje trzeciej pozycji wśród witryn zaklasyfikowanych do kategorii "Informacje, publicystyka, media" (agregat autoryzowany przez Radę Badania Megapanel PBI/Gemius).

Jednocześnie w artykule istnieje odwołanie do badań typu site-centric jako miary oglądalności witryny Dziennik.pl (liczba cookies). Informujemy, że miarą oglądalności witryn internetowych, na bazie której

powinno się dokonywać oceny wyników oglądalności witryn, jest wskaźnik real users (oznaczający liczbę internautów), a nie cookies (oznaczający liczbę unikalnych profili przeglądarek internetowych).

Mając na uwadze rzetelność badawczą, zwróciliśmy się do redakcji z prośbą o sprostowanie niniejszego artykułu.

Sylwia Szmalec,

Kierownik Działu Komunikacji Marketingowej Gemius S.A.


Komunikat Axel Springer Polska
Axel Springer rozesłał dzisiaj następującą wiadomość:

"Znakomite wyniki DZIENNIKA Online

21.02.2007

Najnowsze wyniki badań Gemiusa potwierdziły bardzo dobry debiut serwisu DZIENNIK Online. Serwis, który zanotował w grudniu ponad 20,9 mln* odsłon, jest liderem w swojej kategorii: Media/Prasa/Informacje i Publicystyka. Warto przy tym podkreślić, że liczba odsłon DZIENNIKA Online stanowi 1/3 wszystkich odsłon

wygenerowanych w tej kategorii. Pod względem liczby unikalnych użytkowników DZIENNIK Online uplasował się na drugiej pozycji(522 484 użytkowników*).

W porównaniu z serwisami informacyjnymi największych polskich portali internetowych, DZIENNIK Online znajduje się na piątym miejscu pod względem liczby odsłon, wyprzedzając o ponad 8,7 mln odsłon serwis www.gazetawyborcza.pl oraz o ponad 10,9 mln odsłon serwis www.rzeczpospolita.pl.*

To niewątpliwy sukces dla tak młodego serwisu internetowego, który zadebiutował pod koniec listopada 2006r. Znalazł swoich odbiorców na rynku, na którym od lat istnieją silne konkurencyjne serwisy.

* Badanie Megapanel PBI/Gemius realizowane przez Polskie Badania Internetu Sp. z o.o. i Gemius S.A., grudzień 2006
"


Spieszymy wyjaśnić: Axel Springer opiera się w swoim komunikacie na liczbie odsłon, nie na liczbie użytkowników (real users). Zawęża też swój ranking do gałęzi Media/Prasa/Informacje i Publicystyka.

Rzeczywiście, Dziennik zajmuje tam pierwsze miesce pod względem liczby odsłon. Jednak pod względem liczby użytkowników w obrębie tylko tego drzewa, pierwsze miejsce przypada serwisowi Rzeczpospolita.pl, który miał w grudniu 525 tys. użytkowników. Warto też dodać, że w drzewo nie obejmuje serwisu GazetaWyborcza.pl, który znajduje się w oddzielnej gałęzi, a ma 1,013 mln użytkowników (real users).

W grudniowym rankingu Megapanel/PBI ze względu na zasięg Dziennik.pl uplasował się na 181 miejscu, z 522 tys użytkowników, 20,9 mln odsłon i zasięgiem 3,97%.

W grudniowym rankingu Megapanel/PBI ze względu na liczbę odsłon, Dziennik.pl znalazł się na 88 miejscu.

Dziennik do tej pory nie zamieścił także sprostowania do arykułu "Dziennik.pl triumfuje" wydrukowanego w Dzienniku z 14 lutego 2006 r.

O sprawie pisał m.in. blog Mediacafe . O dzisiejszym komunikacie Dziennika poinformował na swoim blogu Mediarun.

Stanowisko PBI i Gemius w sprawie notki Axel Springer Polska
Warszawa, 22 lutego 2007

W nawiązaniu do notki prasowej zamieszczonej przez Axel Springer Polska pod adresem http://axelspringer.pl/infprasowe/artykul.asp?Artykul=942 twórcy badania Megapanel PBI/Gemius informują:

1. W prowadzonym przez nas badaniu, nie istnieje zacytowana przez ASP kategoria "Media-Prasa-Informacje-i-Publicystyka". Jedyna zbliżona tematycznie kategoria występująca w naszym badaniu to "Informacja, Publicystyka, Media", w której witryna "Dziennik.pl" znajduje się na 14. miejscu pod względem liczby użytkowników i na 6. miejscu pod względem liczby odsłon.

2. Badanie Megapanel PBI/Gemius nie posługuje się wychodzącym z użycia pojęciem "unikalny użytkownik" (tłumaczenie angielskiego "unique user"), tylko liczbą "real user", co znacznie lepiej odpowiada rzeczywistości.

3. Rzeczpospolita.pl nie jest serwisem portalu, a serwis GazetaWyborcza.pl jest tylko częścią serwisów informacyjnych portalu Gazeta.pl (które obejmują także m.in. Wiadomości Gazeta.pl i serwisy lokalne Gazeta.pl). Informacja podana w drugim akapicie wynika z błędnego doboru porównywanych z Dziennikiem.pl witryn.

Jednocześnie twórcy badania Megapanel PBI/Gemius wyrażają głębokie zaniepokojenie manipulacją wynikami badania, jaka posłużyła autorom do napisania informacji prasowej. Od ponad dwóch lat w Polsce funkcjonuje standard mierzenia internetu. Polskie Badania Internetu Sp. z o. o. oraz Gemius S. A. dokładają wszelkich starań, aby standard ów był rzetelny, obiektywny i powszechnie akceptowany przez rynek. Wykorzystywanie wyników w sposób nierzetelny może podważyć zaufanie do naszego badania i z pewnością szkodzi całemu rynkowi internetowemu w Polsce.

W informacji ASP zabrakło też kluczowej informacji, że witryna Dziennik.pl nie podlega audytowi site-centric. W przypadku witryn nieobjętych audytem site-centric podane wyniki badania są szacunkiem wynikającym z estymacji na całą populację danych uzyskanych z próby (panelu internautów). Przy dokonywaniu analiz porównawczych pomiędzy wynikami badań witryn poddanych audytowi site-centric i niepoddanych audytowi site-centric należy zwrócić szczególną uwagę na fakt możliwości istotnego zawyżenia lub zaniżenia wskaźników oglądalności dla witryn niepoddanych audytowi site-centric.

Mając na uwadze rzetelność badawczą, zwróciliśmy się do Axel Springer Polska z prośbą o zamieszczenie sprostowania.

Marcin Pery - Wiceprezes Zarządu Gemius S.A., e-mail: marcin.pery AT gemius.pl

Andrzej Garapich - Prezes Zarządu PBI Sp. z o.o., e-mail: biuro AT pbi.org.pl

Aktualizacja: 22 lutego 2007 16:14
Artykuł został uzupełniony o oficjalne stanowisko PBI i Gemius w sprawie notki opublikowanej przez Axel Springer Polska.
Aktualizacja: 22 lutego 2007 09:39
Zamieściliśmy komunikat firmy Axel Springer Polska, wydawcy Dziennika. Tekst uzupełniliśmy także o wyniko oglądalności witryny Dziennik.pl w grudniu, według badania Megapanel PBI/Gemius.
Aktualizacja: 19 lutego 2007 09:10
Artykuł został uzupełniony o oficjalne stanowisko firmy Gemius.
Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.