Jak złapać w sieć klienta 2.0?

Jacy są klienci w dobie internetu? W jaki sposób do nich dotrzeć? Jak mierzyć efektywność kampanii przeprowadzanych w internecie? Dlaczego tak dużo mówi się o społecznościach? Odpowiedzi na te i inne pytania można było uzyskać na zakończonej w piątek konferencji Klienci 2.0, skierowanej przede wszystkim do przedstawicieli branży dóbr szybko zbywalnych, którzy chcą zaistnieć w sieci. W ciągu dwóch dni odbyło się wiele ciekawych wystąpień.

Klienci w epoce internetu na pewno są aktywni. Serwis społecznościowy Coca-Coli, cieszący się olbrzymim zainteresowaniem konkurs na najlepszy projekt opakowania kosmetyków Pumy, dyskusje na forach sponsorowanych Gazeta.pl, czy wreszcie potencjał wyszukiwarek. Równocześnie spada skuteczność klasycznych kampanii reklamowych, stąd coraz więcej pomysłów na alternatywne sposoby dotarcia do odbiorcy.

Anna Brejer, która w imieniu firmy Mediacom odebrała nagrodę BEST FMCG @CTION, w towarzystwie Michała Tobera, IAB PolskaAnna Brejer, która w imieniu firmy Mediacom odebrała nagrodę BEST FMCG @CTION, w towarzystwie Michała Tobera, IAB Polska

Właśnie kampania, która aktywnie zaangażowała użytkowników zdobyła nagrodę Internet Standard Best FMCG @CTION. Otrzymała ją agencja MediaCom za kampanię "Shockwaves - Murowany Fryz", która została przeprowadzona w serwisie społecznościowym Grono.net i zachęcała użytkowników do zamieszczania w serwisie zdjęć ze swoimi fryzurami. Fotografie były oceniane przez "gronowiczów". Na potrzeby kampanii został zmieniony wygląd menu i belki górnej Grono.net. Natomiast nie były wykorzystywane klasyczne formy reklamy internetowej jak banery czy toplayery.

Część jury konkursu BEST FMCG @CTION. Od lewej: Grzegorz Kiszluk, magazyn Brief, Krzysztof Łada, Gadu-Gadu, Michał Tober, IAB Polska. Tyłem Benita Jakubowska, Gazeta.plCzęść jury konkursu BEST FMCG @CTION. Od lewej: Grzegorz Kiszluk, magazyn Brief, Krzysztof Łada, Gadu-Gadu, Michał Tober, IAB Polska. Tyłem Benita Jakubowska, Gazeta.pl

Gry z reklamą

Pojawiają się nowe metody dotarcia do klienta z przekazem reklamowym. Jacek Jankowski z Ostrygi opowiadał o advergames, czyli reklamie w grach. Tylko około 1% internautów zwraca uwagę na standardowe formy reklamowe w internecie, przekonywał Jankowski. Obalił też mit, że gracz to nastolatek. Według Jupiter Research średni wiek gracza to 29 lat. 35% graczy uważa, że reklamy umieszczone w grach pomagają im w podejmowaniu decyzji zakupowych, a 50% "częstych graczy" lubi pojawiające się w grach reklamy prawdziwych produktów, wynika z badań Nielsena. Jankowski opowiadał zarówno o prostych grach flash na stronach WWW, jak i zaawansowanych technologicznie produktach wykorzystujących pełną moc obliczeniową najnowszych konsol i kart grafiki 3D.

Społeczności

Tomasz Tomczyk z K2 opowiadał o tym jak stworzyć społeczność wokół marki, na przykładzie serwisu UdaSie.pl przygotowanym dla Coca-Coli. Tomczyk udzielił 14 rad firmom, które decydują się na stworzenie serwisu społecznościowego. "Pozwól użytkownikom przejąć kontrolę. Traktuj ich poważnie. Jak partnerów.". "Zapomnij o intruzywnych narzędziach marketingu i bezpośrednim sprzedawaniu". Takie porady niewiele mają wspólnego z tradycyjnym marketingiem.

O społecznościach opowiadał również Robert Biegaj z portalu Gazeta.pl, na przykładzie społeczności młodych mam. Potrzebują one zarówno informacji, jak i wsparcia, a to może dać im tylko internet. "Serwisy społecznościowe to darmowe źródło idei, pomysłów i ciekawych spostrzeżeń bezpośrednio od twoich klientów.", "Zaproponuj użytkownikom wartość dodaną", wskazywał Robert.

Rozmowy w kuluarach. Od lewej: Anna Meller, Interne Standard; Michał Kreczmar, wydawca serwisów IDG.pl; Robert Biegaj, Gazeta.pl; Krzysztof Łada, Gadu-GaduRozmowy w kuluarach. Od lewej: Anna Meller, Interne Standard; Michał Kreczmar, wydawca serwisów IDG.pl; Robert Biegaj, Gazeta.pl; Krzysztof Łada, Gadu-Gadu

Zaangażować użytkownika

Jak aktywnie oddziaływać na klienta? O tym opowiadała Małgorzata Olszewska z MRM Worldwide, która skupiła się na kampaniach typu direct response. Z kolei Sławomir Kornicki z Media Contacts, mówił w jaki sposób efektywnie mierzyć skuteczność kampanii reklamowych przeprowadzonych w sieci.

Wydatki na reklamę online sukcesywnie rosną, Jak szacuje CR Media w tym roku będą miały 4,4% udział w media-mixie i wyniosą ok 290 mln zł. Jednak odbiorcy odwracają się do tradycyjnych reklam.

Maciej Milewski z Gemiusa na podstawie analizy klasycznych kampanii reklamowych w internecie wskazał, że spada ich skuteczność. Co prawda od 2004 do 2006 zwiększył się średni współczynnik konwersji z 55% do 61%. Jednak wskaźnik "klikalności" CTR spadł 3,98% w 2004 roku do 2,53% obecnie. Dodatkowo - im większy zasięg kampanii, tym mniejsza jej skuteczność.

Stąd coraz większe zainteresowanie alternatywnymi formami reklamy, jak konkursy, promocje, sponsorowane fora eksperckie oraz oczywiście reklama i pozycjonowanie w wyszukiwarkach.

Więcej o konferencji na blogu, przygotowanym specjalnie na tą okazję.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.