Ceny reklam Google rosną, reklamodawcy uciekają

Coraz więcej reklamodawców zapowiada cięcia wydatków na reklamę w Google, informuje serwis MarketWatch. Powód? Rosnące ceny słów kluczowych oraz gorsze wskaźniki zwrotu z inwestycji.

Koszty niektórych słów kluczowych urosły do niebotycznych rozmiarów. Właściciel firmy eBags.com, która zajmuje się sprzedażą torebek i walizek, skarży się, że w niektórych przypadkach cena reklamy w Google wynosi nawet 45% wartości towaru, który jest promowany. Firma, która wydaje na reklamę w Google kilka mln dolarów rocznie, planuje w tym roku zrezygnować z części wydatków na linki sponsorowane w największej wyszukiwarce świata i przeznaczyć je na inne media.

Co najmniej kilku dużych reklamodawców, którzy preznaczyli na reklamę Google w zeszłym roku pomiędzy 4 a 10 mln dolarów, planuje w tym roku redukcję wydatków, informuje MarketWatch.

Ceny niektórych słów kluczowych rosły w zeszłym roku w tempie 40 - 60 %, mówi serwisowi MarketWatch szef sklepu z bielizną Bare Necessities. Z kolei dyrektor sklepu z artykułami dla dzieci Babyage.com opowiada, że wzrost wydatków na reklamę w wyszukiwarce w przypadku jego firmy były w roku 2006 dwukrotnie wyższe niż w 2005.

Rosnące ceny słów kluczowych, są skutkiem coraz większego zainteresowania reklamą w Google. Im więcej reklamodawców jest zainteresowanych reklamą przy użyciu tych samych słów kluczowych, tym szybciej rośnie ich cena.

To nie wszystko. Marketerzy, z którymi rozmawiał serwis MarketWatch, narzekają także na niższe współczynniki konwersji niż we wcześniejszych latach. Założyciel sklepu z biżuterią Ice.com mówi, że choć wydał 750 tys. USD w listopadzie i grudniu na reklamę w Google, to zaledwie 0,5% osób klikających w link sponsorowany dokonało zakupu. W związku z tym planuje on w tym roku 40% redukcję wydatków na ogłoszenia w Google. Takiego kłopotu z niskim współczynnikiem konwersji nie ma dyrektor sklepu Bare Necessities, który jednak nie kryje, że ceny linków sponsorowanych są stanowczo za wysokie.

Dynamika wzrostu przychodów Google wyniosła w zeszłym roku 80%. W związku ze wspomnianymi problemami w tym roku analitycy prognozują, że wyniesie ona ok. 47% lub mniej. - To co jest dobre dla Google nie musi się sprawdzać w przypadku firm kupujących u niego reklamy. Wszystko wskazuje na to, że koszty reklamy online będą coraz wyższe. - mówi dla serwisu MarketWatch analityk Citigroup Mark Mahaney.

Pomimo to wielu reklamodawców nie zdeycyduje się na redukcję wydatków na ogłoszenia w Google gdyż oznacza to dla nich "być albo nie być" na rynku.

Źródło: MarketWatch