Współpraca zamiast konkurencji pomoże budować rynek treści w internecie

III Forum: "Rynek multimedialnych treści, które mogłyby wykorzystać rosnące upowszechnienie szerokopasmowego dostępu do intertnetu jest wciąż bardzo młody i dlatego potrzebuje odważnych graczy" - uważa Roman Szwed, prezes ATM.

Roman Szwed, prezes ATM SARoman Szwed, prezes ATM SA"Analitycy jednoznacznie wskazują, że rynek treści (kontentu) będzie wzrastał intensywnie" - mówi Roman Szwed. Jednak podkreśla, że jak każdy rozwijający się dopiero rynek potrzebuje odważnych graczy, którzy zdecydują się zainwestować w obiecujące technologie. "Każda inicjatywa może ten rynek wzmocnić" - uważa Szwed. "Jesteśmy na początku drogi kreowania rynku dystrybucji treści w internecie". Dlatego szef ATM proponuje rozważenie możliwość podjęcia współpracy pomiędzy operatorami, dostawcami treści. "Trzeba najpierw zbudować rynek, później przyjdzie czas na konkurowanie" - przekonywał Roman Szwed, podczas wystąpienia na III Forum na Rzecz Usług Szerokopasmowych.

Jego zdaniem, nadszedł właściwy czas na podjęcie tego rodzaju inicjatyw, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia negatywnych zjawisk w rodzaju cenowego dumpingu przekreślającego już na początku szanse na zbudowanie racjonalnego biznesplanu, a nawet co ważniejsze może zadziałać mechanizm złego pierwszego wrażenia z powodu niedopracowanych i wprowadzanych pospiesznie usług.

Roman Szwed wskazuje, że na młodym rynku każdy gracz, który ma zamiar czerpać z niego profity stara się mieć większość jego elementów na wyłączność. Operatorzy chcą mieć treści na wyłączność, zaś jej dostawcy pożądają własnej wyłącznej sieci dystrybucji. Operatorzy w swoich sieciach niechętnie widzą niezależnych usługodawców, a każdy z nich inwestuje w konkurencyjne rozwiązania do dystrybucji treści.

"My proponujemy podział ról w tym łańcuchu wartości. Niech każdy robi, to co potrafi najlepiej, aby rynek wspólnie kreować i pobudzać" - uważa Szwed.

Na potwierdzenie swoich słów przytacza opracowanąjuż przez ATM platformę InternetTV do dystrybucji treści w internecie. "Jesteśmy gotowi do współpracy z mniejszymi operatorami sieci, których nie stać na zakup własnej platformy do usług telewizji czy wideo na życzenie we własnych sieciach".ATM chce pozycjonować się jako content service provider, który posiada i platformę i możliwości transportu treści do operatorów obsługujących końcowych abonentów.

ATM powołał niedawno wraz z Monolith Films spółkę Cineman, która posiada z jednej strony bibliotekę filmów, a z drugiej strony techniczne możliwości ich dystrybucji w internecie. "Jesteśmy otwarci zarówno na innych dostawców treści oraz innych operatorów, którzy byliby chętni korzystać z naszych rozwiązań na przykład w modelu outsourcingu" - mówi Szwed.

ATM podjął się także współpracy z innymi operatorem Crowley Data Poland w ramach projektu AC-X. Razem budują tzw. węzły dostępowe w wielu miastach Polski w technologii Ethernet połączone rozległa siecią IP. W ten sposób powstaje szansa na zaspokojenie głodu pasma m.in. dla usług multimedialnych. Więcej na ten temat:

ATM i Crowley: ogólnopolski punkt wymiany ruchu internetowego

***

Pełny program konferencji dostępny jest na witrynie III Forum na Rzecz Usług Szerokopasmowych. Relacje z konferencji publikujemy w naszej sekcji poświęconej broadbandowi.

Aktualizacja: 23 listopada 2006 12:22
Materiał uzupełniliśmy o wywiad z Romanem Szwedem, prezesem ATM SA (patrz Relacja TV)
Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.