Onet.pl uruchomił portal dla komórek

OnetLajt to najważniejsze serwisy portalu Onet.pl w wersji zoptymalizowanej dla telefonów komórkowych. Treści dostępne są dla użytkowników za darmo, mobilny portal będzie zarabiał na reklamie. Użytkownik zapłaci jedynie za połączenie GPRS/EDGE/UMTS według stawek swojego operatora.

Jak mówił Marek Kapturkiewicz wiceprezes zarządu grupy Onet.pl SA, w Polsce jest ponad 32 mln kart SIM i około 20 mln telefonów komórkowych, które umożliwiają łączenie się z internetem. Jest więc o co walczyć. - Internet nie jest już tylko w komputerze osobistym. Zamiast myśleć o tych 12 mln korzystających z sieci w domu, myślimy również o tych 20 milionach, którzy trzymają internet w ręku - mówił Kapturkiewicz. - Jesteśmy na początku drogi "odrywania" internetu od biurka - dodał.

Największym dostawcą treści do mobilnego rozwiązania Onetu jest Polska Agencja Prasowa. - To dla nas ważny moment. Strategia rozwoju firmy zakłada ekspansję PAPu na pole technologii mobilnych - mówił Piotr Skwieciński, prezes PAP SA.

OnetLajt na komórce. Rozmiar po kompresji (przeglądarka Opera Mini): 3 KB.OnetLajt na komórce. Rozmiar po kompresji (przeglądarka Opera Mini): 3 KB.

Onetlajt składa się obecnie z kilku sekcji: wiadomości, poczty, serwisu randkowego, wyszukiwarki oraz słowników. Serwisy przygotowane są w kilku wersjach, ze względu na rodzaj wykorzystywanego urządzenia przenośnego. Onetlajt automatycznie rozpoznaje z jakiego telefonu nastąpiło połączenie i na podstawie takich cech jak rozdzielczość ekranu dopasowuje optymalną wersję.

Wyszukiwarka posiada funkcję adaptacji treści. Strony odnalezione za pomocą serwisu OnetSzukaj są upraszczane i dopasowywane do potrzeb telefonów przenośnych. Dzięki temu klasyczne serwisy WWW, które mają często kilkaset KB objętości nie stanowią problemu nawet dla starszych komórek.

Serwis będzie zarabiał na reklamie. - Chodzi tu głównie o reklamę kontekstową oraz specjalne sekcje sponsorowane - wyjaśniał Michał Hobot, menedżer projektu OnetLajt. - Rok 2007 będzie przełomowy jeśli chodzi o rynek reklam na urządzenia mobilne - uważa Hobot.

Twórcy OnetLajt pracują już nad kolejnymi serwisami, nie chcieli jednak zdradzić szczegółów. Na razie w mobilnym portalu najbardziej brakuje informacji lokalnych - repertuaru kin, czy danych na temat korków w mieście.

Prace nad OnetLajt trwają od kwietnia bieżącego roku. Hobot ocenia, że aż połowę czasu pracy nad portalem, zajęły kwestie związane z użytecznością oraz standaryzacją - aby serwisy były jak najwygodniejsze w obsłudze nawet na małym ekranie telefonu komórkowego starszej generacji.

Użytkownicy komórek od dłuższego czasu mogą korzystać z zaawansowanych przeglądarek, które bez problemów wyświetlają klasyczne strony WWW. Jedna z najpopularniejszych to Opera Mini. Dlaczego mają używać OnetLajt? Według Hobota dwa podstawowe argumenty to prostota użycia oraz cena.

Klasyczny Onet.pl na komórce. Rozmiar po kompresji (przeglądarka Opera Mini): 33 KB.Klasyczny Onet.pl na komórce. Rozmiar po kompresji (przeglądarka Opera Mini): 33 KB. Duże i skomplikowane strony WWW nie są wygodne do przeglądania na ekranie telefonu komórkowego. W OnetLajt jedną z kluczowych kwestii była użyteczność - serwisy są czytelne na małych ekranach komórek.

Druga sprawa to koszt połączenia, a co za tym idzie, czas oczekiwania na pożądane treści. Jedna strona w OnetLajt ma objętość ok. 10 KB. Przy połączeniu GPRS, rozliczanym za ilość przesłanych danych, to koszt około 5 groszy. Strony WWW przygotowane z myślą o komputerach, mają objętość mierzoną czasem w setkach Kilobajtów. Stąd i wyższe koszty przy przeglądaniu ich na komórkach, nawet w przypadku przeglądarek redukujących objętość przesyłanych danych.

Adres serwisu: http://lajt.onet.pl
Informacje: http://lajt.onet.pl/info

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.