Netmedia: Spełnia się marzenie prezesa Rozłuckiego

Michał Pszczoła, wiceprezes spółki NETMEDIA, która już za dwa tygodnie chce zadebiutować na Giełdzie Papierów Wartościowych w wywiadzie dla Internet Standard przekonuje, że miejsca na giełdzie jest dość dla wszystkich, w szczególności dla małych firm jak NETMEDIA. -Nikt nie napisał, że spółki giełdowe to muszą być potężne firmy z wielomilionowymi zyskami i fabrykami rozsianymi po całej Polsce.

Czy e-commerce ma być głównym motorem rozwoju NETMEDIA SA?

e-commerce, czyli sprzedaż usług oraz produktów przez Internet, ma stanowić jeden z dwóch głównych motorów rozwoju NETMEDIA SA. Drugim takim motorem napędowym ma być oprogramowanie dla rynku nieruchomości. W ramach działalności e-commerce w naszej firmie istnieją w chwili obecnej trzy podstawowe filary: sprzedaż usług turystycznych, prezentacja ofert nieruchomości oraz pośrednictwo kredytowe.

Obecnie największy poziom przychodów zanotowany jest w branży turystycznej, natomiast porównując polski rynek nieruchomości do amerykańskiego, kanadyjskiego czy zachodnioeuropejskiego, widzę ogromne możliwości, jakie stoją przed systemami oprogramowania dla rynku nieruchomości MLS oraz tematyką portali nieruchomości. Dodatkowo należy mieć na uwadze, że w przypadku rynku nieruchomości spółka uzyskuje większą marżę na sprzedaży niż w branży turystycznej.

Trzeci filar działalności Spółki - pośrednictwo kredytowe - w chwili obecnej nie przynosi dużych zysków, ale bardzo dynamicznie się rozwija. Mamy też ofertę okołoturystyczną, której przykładem może być program Royal Club, który uzupełnia działalność naszej spółki na rynku e-commerce.

Około 70% przychodów w pierwszym półroczu 2006 roku pochodzi z turystyki.

Tak.

Według prospektu emisyjnego około 33% przychodów firmy NETMEDIA SA z pierwszego półrocza to de facto przychody firmy Polish Travel Quo Vadis. Jest to biuro podróży, które prowadzi Pana matka .

Netmedia
Netmedia SA powstała w czerwcu br. w wyniku połączenia firmy AWP Multimedia sp. z o.o. i działającej w branży turystycznej spółki Net Travel.

Do Netmedia dzięki przejęciu Net Travel należą serwisy specjalizujące się w rezerwacjach hotelowych: hotele.pl, hotele.net, hotelpoland.com, poland4u.com i travelpoland.com - wszystkie prowadzone przez Michała Pszczołę.

Trzy podstawowe obszary działalności Netmedia to obsługa rynku nieruchomości (m.in. rozwiązania MLS), pośrednictwo w sprzedaży usług turystycznych (rezerwacje hotelowe) oraz pośrednictwo sprzedaży produktów finansowych.

Ubiegły rok AWP Multimedia zakończyła z 883 tys. zł przychodu i 135 tys. zł zysku. Prognozy finansowe obecnej spółki na 2006 rok zakładają uzyskanie 809 tys. zł zysku netto przy przychodach na poziomie 2,75 mln zł.

Dzięki publicznej emisji Netmedia chce pozyskać do 5 mln zł. Wstępnie cenę jej akcji ustalono w przedziale 4 - 5 zł.
Sytuacja wygląda inaczej. Sprzedaż rezerwacji hotelowych następuje poprzez portal Hotele.pl należący do NETMEDIA SA i to ten portal generuje przychody dla PTQV, która jest dostawcą miejsc hotelowych.

Dobrym porównaniem byłoby Travelplanet, które jako partner sprzedaje produkty, których dostarczają Triada czy Neckermann. My robimy to samo - kupujemy łóżka w hotelu, które oferuje Polish Travel jako główny dostawca.

Prezesem tego biura jest rzeczywiście moja mama. To biuro, z którym przez pięć ostatnich lat współpracowałem prowadząc Net Travel. Quo Vadis dostarczało produktów firmie NetTravel, czyli obsługiwała moich klientów, którzy rezerwowali hotele przez internet.

Czy nie jest tak, że wartość sprzedaży Polish Travel Quo Vadis jest wliczana jako przychód NETMEDIA SA?

Absolutnie nie. Nasze przychody to głównie prowizja od wartości sprzedanych za pośrednictwem portali NETMEDIA SA usług. W pierwszej połowie 2006 roku wartość dokonanych za pośrednictwem naszych portali rezerwacji wyniosła około 7 milionów złotych i wierzymy, że do końca roku ta wartość wzrośnie do co najmniej 14 mln zł.

Na co zostaną przeznaczone pieniądze z emisji?

Jest kilka celów emisji. Celem emisji, na który zostanie przeznaczona największa część uzyskanych środków są przejęcia innych podmiotów.

Przede wszystkim na e-commerce?

Tak. Myślimy o akwizycjach, na co chcemy przeznaczyć ponad 3 mln zł. Najbliżej nam do branż, w których już działamy, jednak gdy są ciekawe rozwiązania w innych obszarach - sprawdziły się i przynoszą zyski - to będziemy rozmawiać z każdym.

Jakie serwisy e-commerce można kupić za 3,4 mln zł?

Myślę, że takich spółek jest wiele. Można zresztą kupić niekoniecznie całą spółkę. Można kupić pakiet w tych firmach. Jeśli jakaś firma oferuje ciekawe rozwiązania, to dlaczego nie? Często tak naprawdę chodzi o ludzi, którzy tworzą spółkę. Jeśli mają wizję i potrafią ją realizować, to absolutnie należy z nimi rozmawiać. Oczywiście nie mogę powiedzieć, jakie konkretnie spółki mam na myśli.

Czy może się Pan odnieść do szacunków dotyczących wartości rynku turystyki w internecie?

Nie można teraz podać żadnych wiarygodnych liczb. Nie są mi znane takie analizy. Ten problem dotyczy też danych ogólnych dla całego rynku e-commerce w Polsce, do których odnoszę się z wielkim dystansem. Jak możemy ocenić rynek, w którym tak znaczącą rolę odgrywa Allegro, które samo nie potrafi precyzyjnie określić skali swojej sprzedaży? A co dopiero pojedyncze osoby z poszczególnych firm? Gdybyśmy się spotkali wszyscy razem i dodali te kwoty, to nawet wówczas nie mielibyśmy pełnego obrazu tego rynku.

Michał Pszczoła, lat 30, od początku 2006 roku do teraz udziałowiec oraz wiceprezes zarządu Spółki NETMEDIA S.A. (dawniej AWP Multimedia Sp. z o.o.); ukończył wydział Prawa i Administracji w Warszawie ze specjalizacją Służby zagraniczne i administracja państwowa.

W latach 1996-1998 był właścicielem Agencji Artystyczno Rozrywkowej Mike, która organizowała koncerty i inne wydarzenia. W latach 1999-2000 był pracownikiem Polish Travel Quo Vadis LTD, gdzie zajmował się zarówno tworzeniem baz danych obiektów noclegowych jak i opracowywaniem założeń funkcjonowania systemu rezerwacji online usług hotelowych.

W 2001-2005 roku założył firmę Net Travel - internetowe biuro podróży. Stworzył własne portale turystyczne, miedzy innymi Hotele.pl, Hotele.net i poland4U.com.

W Netmedia nadzoruje między innymi rozwój firmy w zakresie sprzedaży usług turystycznych poprzez internet.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.