Połączyć mapy z bazą danych

Polski oddział Google za priorytetowe uważa wprowadzenie do Polski Google Maps. Interii udało się wyprzedzić konkurencję dzięki umowie z Mapsolute GmbH. W jej ślady podąża Gazeta.pl. Wciąż świetnie trzymają się surowe mapy na Szukaczu. Przy całym globalizacyjnym pędzie, to lokalna informacja jest tak naprawdę najbardziej potrzebna przeciętnemu internaucie. Skoro więc jest zapotrzebowanie, będzie na nie odpowiedź i to nie tylko od dostawców rozwiązań technologicznych, ale i od reklamodawców.

Możliwości zastosowań biznesowych map, w tym przede wszystkim rozwiązań marketingowych, nie sposób wyliczyć, a i przydatności dla zwykłych użytkowników przecenić.

Doświadczenie Stanów Zjednoczonych wskazuje, że z czasem rośnie zapotrzebowanie internautów na lokalną informację. Rośnie tym samym liczba lokalnych wyszukiwań, rośnie też zakres podawanych lokalnie informacji. Rośnie zapotrzebowanie na lokalność w internecie...

Aż 63% amerykańskich internautów czyli około 109 mln osób, przeszukiwało internet ze względu na lokalne informacje. W porównaniu do lipca 2005 roku ich liczba wzrosła o 43%.

Co to jest lokalne wyszukiwanie

Według definicji comScore, lokalne wyszukiwania to te, przeprowadzana w lokalnych sekcjach wyszukiwarek lub na internetowych "żółtych stronach" oraz wszystkie wyszukiwania, których charakter wskazuje na to, że internauta poszukuje wyników o lokalnym charakterze.

Lokalne czyli najpotrzebniejsze

Jack Flanagan z comScore wyjaśnia - Wyszukiwanie lokalne doświadcza szybkiego wzrostu przede wszystkim dlatego, że konsumenci szybko przyzwyczajają się do stałego i szybkiego łącza, dzięki któremu mogą być zawsze online, a to umożliwia szybkie wyszukanie informacji o lokalnym biznesie.

Przy całym globalizacyjnym pędzie, to lokalna informacja jest tak naprawdę najbardziej i najczęściej potrzebna przeciętnemu internaucie. Potrzebuje on informacji, do której godziny działa najbliższa pralnia chemiczna, gdzie jest zakład szewski, gdzie najszybciej może zamaskować rysę na nadwoziu swojego Fiata Uno, czy gdzie najbliżej grany jest Volver.

Aż 41% przebadanych przez comScore Amerykanów przeprowadzając tzw. lokalne wyszukiwanie poszukiwało informacji w rejonie miejsca zamieszkania. 59% respondentów z tej grupy poszukiwało informacji o restauracjach, repertuarze instytucji kulturalnych czy miejsc wartych zobaczenia w miejscu zamieszkania. 41% z nich szukało informacji o lokalnych usługodawcach takich jak wypożyczalnie samochodów, o pralniach czy kancelariach prawnych. 52% respondentów chciało odnaleźć numer telefonu lub adres konkretnej instytucji.

Jak podkreślają autorzy raportu comScore, osoby, które poszukiwały lokalnej informacji są wyjątkowo skłonne nawiązać kontakty z usługodawcą czy sklepem, do którego kontakt odnaleźli online. Takie wyszukiwania w 47% kończą się osobistą wizytą, a w 37% nawiązaniem kontaktu przez internet.

Odpowiedzi na lokalne zapytania udziela Amerykanom przede wszystkim pięć wyszukiwarek: Google, którego udział w rynku lokalnym wynosi prawie 30%, Yahoo - 29%, strony Microsoftu - 12% oraz sieć Time Warner - 7% i Verizon Communications - prawie 7%.

Lokalne informacje najlepsze z mapą

Połączyć mapy z bazą danych

W Polsce Google Maps są wciąż bardzo okrojone pod względem funkcjonalności. Można już odnaleźć większe miasta, jednak nie konkretne ulice czy informacje o przedsiębiorcach. Na pełny start Google Maps w Polsce przyjdzie nam jeszcze poczekać - przedstawiciele Google z zasady nie chcą podawać żadnych terminów. Wiadomo jedynie, że zanim wejdzie ta usługa, spółka zaprezentuje Google News, co będzie zdecydowanie łatwiejszym zadaniem.

Czołówkę polskich map internetowych przedstawia poniższa tabela.

Połączyć mapy z bazą danych

W wynikach Megapanelu PBI/Gemius brak danych o liczbie użytkowników samych map. Jak nam wyjaśnił Piotr Dębski, kierownik ds. rozwoju biznesu Eniro Polska, firma przewiduje, że do końca roku z internetowego serwisu mapowego na pf.pl będzie korzystać 1 mln użytkowników miesięcznie. Wynika z tego, że w kategorii map prowadzi Szukacz.pl, któremu depcze po piętach map24.interia.pl.

Połączyć mapy z bazą danych

Oprócz wymienionych w tabeli najpopularniejszych map, ponad 100 tys. użytkowników (real users) mają jeszcze takie serwisy jak mapa.internetart.pl, Geosystem AutoMapa, mapki.pl, mapka.pl oraz viamichelin.com. W sumie z map korzysta ponad 4 mln z ponad 12 mln polskich internautów.

Spieniężyć mapy

W Stanach Zjednoczonych wydatki na reklamę lokalną w 2006 roku osiągną według IAB oraz PricewaterhouseCoopers sumę 1,3 mld USD, by już w 2007 roku przekroczyć 2 mld, a w 2008 roku zbliżyć się do 3 mld USD. Spora część tych sum trafia do dostawców map.

Co o sprzedaży reklam i usług marketingowych mogą powiedzieć polskie serwisy z mapami? Mieczysław Prószyński z Szukacza podsumował - Jeszcze dobry czas dla reklam w takich serwisach nie nadszedł. Ale nadejdzie.

Na mapach Panoramy Firm najpopularniejszą formą reklamową są tzw. wizytówki. - Jest to atrakcyjna forma prezentacji pełnej oferty firmy. Użytkownik za jednym kliknięciem otrzymuje informacje, czym firma się zajmuje, w czym się specjalizuje. Ponadto jest to interaktywna forma reklamy. W wizytówce klient może codziennie indywidualnie nanosić zmiany w treści. Ta forma reklamy gwarantuje również wysokie pozycjonowanie firmy w wyszukiwarce oraz umieszczenie jej na internetowej mapie. - wyjaśnia nam Piotr Dębski z Eniro Polska. I dodaje - Połączenie mapy z bazą danych jest dużym ułatwieniem. Zdobycie tak kompleksowych informacji o firmie i jej usługach służy zaoszczędzeniu czasu i pieniędzy.

INTERIA dopiero rozkręca interes. Z oferty biznesowej, pozwalającej firmom zaistnieć na mapach o różnym stopniu szczegółowości i w bazach wyszukiwawczych serwisu czyli z BusinessMap24, BusinessMap24 Easy i PortalMap24 korzystają już pierwsi klienci. Są to m.in. Daimler-Chrysler, T-Mobile, TUI i McDonalds. Zbigniew Ząbczyński, menedżer projektu Map24 INTERIA.PL zachwala -Klienci mogą włączać mapy do swoich serwisów, korzystając przy tym z opcji dostosowania prezentacyjnego mapy do dowolnego wizerunku korporacyjnego. Oferta biznesowa serwisu cieszy się sporym zainteresowaniem firm, które posiadając wiele własnych lokalizacji, oddziałów i filii mogą je w atrakcyjny sposób zaprezentować we własnym serwisie internetowym.