1,34 mld USD inwestycji w serwisy Web 2.0

Rok 2007 był rekordowy po względem wielkości amerykańskich inwestycji w serwisy typu Web 2.0 . Całkowita kwota inwestycji wyniosła 1,34 mld USD i była prawie dwukrotnie wyższa niż w roku 2006, wynika z analizy Dow Jones VentureSource.

Aż 22% pieniędzy trafiło do firmy Facebook. Serwis społecznościowy otrzymał 300 mln USD inwestycji, w tym 240 mln USD od Microsoftu. To zdaniem VentureSource największa inwestycja Web 2.0 w 2007 r.

Na dalekim drugim miejscu znalazła się firma Ning, która umożliwia użytkownikom tworzenie własnych serwisów społecznościowych. Łącznie fundusze venture-capital zainwestowały w nią w ubiegłym roku 44 mln USD.

W 2005 r. inwestycje zaklasyfikowane przez VentureSource jako Web 2.0 wyniosły 309 mln USD, w 2006 r. 716 mln USD, a w 2007 r. już 1,34 mld USD. Jednak dynamika przyrostu liczby spółek, które otrzymują pieniądze, rokrocznie spada. W 2006 r. wyniosła ona 50%, w 2007 r. już tylko 25%, zainwestowano w 178 firm. Co więcej większość nowych przedsięwzięć, w które zainwestowano, nie pochodzi z Doliny Krzemowej, pisze VentureSource.

Rok 2008 pokaże czy spółki Web 2.0 zarabiające na reklamie online mogą przynosić pieniądze i czy inwestorzy nadal tak chętnie będą w nie inwestowali. Wszystko to za sprawą recesji gospodarczej oraz spadającej liczbie kliknięć w reklamy, uważa VentureSource.

Oto lista największych pojedynczych amerykańskich inwestycji w serwisy typu Web 2.0 w 2007 r przygotowana przez VentureSource:

1. Facebook: 240 mln USD, 25 października

2. Facebook: 60 mln USD, 3 grudnia

3. Ning: 44 mln USD, 11 lipca

4. Metaweb Technologies: 42,5 mln USD, 31 grudnia

5. Zillow: 30 mln USD, wrzesień

6. Metacafe: 30 mln USD, sierpień 2007

7. n2N Commerce: 30 mln USD, 31 stycznia

8. Veoh Networks: 25 mln USD, 31 sierpnia

9. MyStrands: 25 mln USD, 11 kwietnia

10. Reunion.com: 25 mln USD, 21 maja