Styczniowe top witryny

Kto w styczniu posiadał największą ilość użytkowników (real users)? Na jakim serwisie internauci spędzili najwięcej czasu? Kto wiedzie prym w kategorii biznes, informacje technologie czy rozrywka? Specjalnie dla naszych czytelników przygotowaliśmy kolejny ranking top witryn biorących udział w badaniu gemiusAudience. Dodajmy, że badanie nie obejmuje swoim zasięgiem m.in. największych polskich portali.

Kto w styczniu posiadał największą ilość użytkowników (real users)? Na jakim serwisie internauci spędzili najwięcej czasu? Kto wiedzie prym w kategorii biznes, informacje technologie czy rozrywka? Specjalnie dla naszych czytelników przygotowaliśmy kolejny ranking top witryn biorących udział w badaniu gemiusAudience. Dodajmy, że badanie nie obejmuje swoim zasięgiem m.in. największych polskich portali.

Przypomnijmy, że badanie gemiusAudience to nowa forma znanego już na rynku pomiaru Prawdziwy Profil. Firma Gemius, autor i realizator badania, od kwietnia wprowadzi do swojego produktu ciekawe zmiany. Oprócz dotychczasowych rankingów podmiotów biorących udział w badaniu będzie można zaprezentować również informacje na temat wszystkich witryn internetowych, odwiedzanych przez polskich internautów (więcej na ten temat w wywiadzie z Marcinem Pery, wiceprezesem Gemius S.A. http://www.internetstandard.pl/news/64747.html ).

Tymczasem prezentujemy styczniowy ranking witryn zrzeszonych w badaniu, podobny do wcześniej publikowanych zestawień rocznych( http://www.internetstandard.pl/artykuly/38397.html ). Jak podaje Gemius, w styczniu wszystkie witryny biorące udział w gemiusAudience miały 6 169 159 użytkowników (real users) i wygenerowały ponad 1 mld odsłon. Średnio internauci spędzili na nich 4 godziny i 6 minut. Zrzeszone witryny miały zasięg na poziomie 78,63%.

W rankingu 20 top witryn o największej liczbie użytkowników (real users) - podobnie jak w grudniu 2003 (wyniki badania Prawdziwy Profil) - nadal bezsprzecznie prym wiedzie Allegro. W porównaniu z poprzednim miesiącem witryna ta zyskała ponad 500 tysięcy użytkowników (real users). Wzrost tego wskaźnika dotyczy zresztą wszystkich witryn znajdujących się w top 20. Na kolejnych miejscach w rankingu od grudnia nastąpiły nieznaczne przetasowania, choć jedynie strona PKP z rozkładem jazdy, Chip oraz GRY-OnLine.pl utrzymały swoje pozycje.



Wiele z pozostałych witryn tego zestawienia zamieniło się miejscami z 'sąsiadem' o jedno oczko w górę lub w dół. Styczeń okazał się szczęśliwy dla Ściągi, IDG, FilmWeb, PC World, Panoramy Firm, Gratki, Fotki i Polchatu - pozycja tych witryn wzrosła. Natomiast spadek bezwzględnej pozycji w rankingu można odnotować dla serwisów: Blog, gery.pl, Komputer Świat i mp3.com.pl.

Pierwszą witryną w zestawieniu, która zanotowała mniej niż 500 tysięcy użytkowników (real users) jest witryna GRY-OnLine.pl, otwierająca drugą dziesiątkę rankingu. Ponadto ważną zmianę stanowi - w porównaniu z grudniem - brak dwu witryn (tenbit.pl i wapster.pl nie biorą już udziału w badaniu) oraz spadek serwisu NaszeMiasto.pl/informacje na pozycję nieobjętą rankingiem. Miejsca wspomnianych witryn zajęły witryny money.pl i Sciagawa, oraz gratka.pl/moto, która uplasowała się na wysokiej - jak na debiut w rankingu - siedemnastej pozycji.

W poprzednio publikowanym artykule o największych witrynach polskiego Internetu prezentowaliśmy zbiorcze rankingi dla wszystkich podmiotów badanych w Prawdziwym Profilu. Tym razem, aby uniknąć zestawiania podmiotów internetowych o różnym charakterze, w odrębnym rankingu pokażemy wyniki dla największych "produktów zasięgowych" (agregatów witryn: GRPnet, prv.pl, Sonda) i komunikatorów (przedstawicielem tej kategorii jest gadu-gadu.pl).



Porównanie danych z Prawdziwego Profilu (z grudnia 2003 roku) z danymi gemiusAudience (styczeń 2004) nie wprowadza zmian w rankingu podmiotów innych niż witryny. Kolejne miejsca w tej kategorii nadal zajmują GRPnet, prv.pl, gadu-gadu.pl i Sonda. Analiza danych liczbowych wskazuje na generalny wzrost ich popularności wśród Internautów. Jedyny wyjątek stanowi czas spędzany na gadu-gadu, który zmniejszył się o 32 minuty w porównaniu z grudniem. Ta różnica jest jednak skutkiem gwałtownego wzrostu czasu korzystania z komunikatora w ostatnim miesiącu roku 2003 (aż o 52 minuty w stosunku do listopada), co prawdopodobnie było związane ze składaniem świątecznych życzeń za pośrednictwem gadu-gadu.

Biznesowa czołówka

W styczniu witryny skategoryzowane w badaniu gemiusAudience jako 'biznes' miały ponad 1,5 mln użytkowników (real users). Średnio spędzono na nich 22 minuty 14 sekund, podczas których wygenerowano 30 mln odsłon. Witryny te miały łączny zasięg 19,25%



Na pierwszym miejscu w rankingu znalazła się Panorama Firm z liczbą ponad 398 tys. użytkowników (real users). Za nią pojawiły się gratka.pl i money.pl. Przetasowania nastąpiły na 4 i 5 pozycji. W styczniu czwarty w rankingu był infor.pl, piąte miejsce zajął serwis pkt.pl (w grudniu ubiegłego roku sytuacja była odwrotna). Miejscami zamieniły się również bankier.pl i gratka.pl/praca (na korzyść Bankiera). Serwisy Trader i eprawnik zachowały swoje pozycje. Pierwszą dziesiątkę zamknęła witryna GazetaPrawna.pl, która tą pozycją zainaugurowała swoją obecność w top 10 'biznesu' (zajmując grudniowe miejsce Newsweeka). Dodajmy tylko, że z pism branżowych w drugiej dwudziestce znalazły się: Newsweek.pl (119 tys unikalnych użytkowników), Computerworld (90 tys.) oraz Parkiet (65 tys.).

Top informacje

Witryny zebrane w kategorii informacje przyciągnęły 1,7 mln użytkowników (real users) i wygenerowały łącznie 30 mln odsłon. Internauci średnio spędzali na nich ponad 16 minut. Witryny te miały zasięg 22,65%.



Pierwsze miejsce zajął rozkład jazdy PKP. Drugie przypadło IDG.pl, a trzecie serwisowi Naszemiasto.pl. Ponieważ w kategorii "informacje" znajdziemy zarówno witryny wydawców jak i usługodawców, to obecność usługi 'rozkład jazdy' nie dziwi tak bardzo w zestawieniu z wytwórcami treści (jakimi są serwisy informacyjne). Co ciekawe, pierwsza ósemka w styczniowym zestawieniu jest identyczna jak w grudniowym rankingu. Zmiany następują dopiero na 9 pozycji - w styczniu zajęły ją Wirtualne Media, które po raz pierwszy uczestniczą w badaniu. Z pierwszej dziesiątki zniknęła na początku roku Hoga ze swoim podserwisem PKP, a na jej miejsce (z pozycji 9 w grudniu) przesunął się TELEmagazyn.pl.

Dziennik PAP uplasował się na 18 pozycji z liczbą ponad 35 tys. użytkowników (real users). Przekrój zajął 20 miejsce (30,6 tys.).

Liderzy technologii

Witryny zrzeszone w tej grupie miały łącznie prawie 1,9 mln użytkowników (real users) i wygenerowały 26 mln odsłon. Średnio Internauci spędzali na nich 14 minut 35 sekund. Witryny miały zasięg na poziomie 23,96%, czyli więcej niż witryny biznesowe czy informacyjne.



Na pierwszym miejscu znalazła się witryna Chip. Na kolejnych miejscach w czołówce uplasowały się kolejne magazyny komputerowe. Komputer Świat miał w styczniu ponad 545 tys użytkowników (real users), niewiele mniej zgromadził PC World (ponad 501 tys.). W pierwszej dziesiątce pojawiła się także witryna magazynu NetWorld - w grudniu znajdowała się ona na 11 miejscu, a w styczniu ilość użytkowników (real users) wzrosła o ponad 45 tys. co pozwoliło jej na zajęcie siódmej pozycji.

4free utrzymało w styczniu swoją czwartą pozycję. Z piątego miejsca na siódme spadła na początku roku witryna nethit.pl, która od kilku dni jest niedostępna w Sieci. FrazPC.pl znalazła się na wyższej pozycji, a Benchmark.pl skoczyła w rankingu o dwa miejsca w górę. Strona FKN.pl zanotowała spadek o 2 miejsca w porównaniu z wynikami za grudzień 2003, natomiast styczniowy ranking top10 witryn w kategorii technologie zamknęła strona Enter.pl, która w grudniu również zajmowała dziesiątą pozycję.

Top rozrywka

Na pierwszym miejscu w tej kategorii znalazł się serwis Blog.pl z 782 tys. użytkowników (real users). Średnio spędzano na nim ponad godzinę czasu. Drugie miejsce po raz kolejny przypadło witrynie FilmWeb.pl. Na trzecim nastąpiła w styczniu zmiana. Dotychczasową pozycję tenbit.pl przejęły Gry-online.pl. O jedno oczko w górę przesunął się serwis Naszemiasto.pl, o dwa w górę - Fotka.pl. Wzrosła oglądalność witryny poświęconej tematyce filmowej - Stopklatka.pl oraz pozycja strony młodzieżowego pisma Bravo. Styczniowy ranking zamyka witryna Otoloto.pl ze 148 tys użytkowników (real users).



Witryny w kategorii rozrywka miały w pierwszym miesiącu roku 2,27 mln użytkowników (real users) i wygenerowały 84 mln odsłon. Średnio Internauci spędzali na nich 45 minuty i 25 sekundy. Witryny objęły swoim zasięgiem 28,88% polskiego Internetu.

Podsumowując, Internauci średnio najwięcej czasu spędzali na witrynach rozrywkowych, a najmniej na informacyjnych. Witryny dotyczące rozrywki mogą pochwalić się również największą liczbą odwiedzających.

Niestety do tej pory nieznane są wyniki badania PBI obejmującego największe polskie portale. Tym samym trudno porównać oglądalność ich podserwisów tematycznych z witrynami zrzeszonymi w gemiusAudience. A szkoda, bo takie zestawienie byłoby z pewnością bardzo ciekawe i pomogłoby uzyskać całość obrazu polskiego Internetu.

Więcej informacji o badaniu gemiusAudience:

http://www.gemius.pl
Poprzedni ranking witryn:

http://www.internetstandard.com.pl/artykuly/38397.html

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.