Dzieci Internetu

Wolą Sieć od mediów tradycyjnych. Nie przeraża ich chaos informacyjny. W Internecie czują się wolni i atrakcyjni – tak w skrócie można scharakteryzować najmłodszą generację internautów. Urodzeni między 1980 a 1990 rokiem, nazwani pokoleniem milenijnym dobrze znają się na nowych technologiach. Kim są najmłodsi internauci?

Wolą Sieć od mediów tradycyjnych. Nie przeraża ich chaos informacyjny. W Internecie czują się wolni i atrakcyjni – tak w skrócie można scharakteryzować najmłodszą generację internautów. Urodzeni między 1980 a 1990 rokiem, nazwani pokoleniem milenijnym dobrze znają się na nowych technologiach. Kim są najmłodsi internauci?

Młodzi ludzie swobodnie poruszają się w świecie mediów. Amerykańscy nastolatkowie dokonują wyboru ulubionych programów spośród ponad 200 stacji telewizyjnych oraz 10,5 tys. stacji radiowych. Poszukują interesujących ich treści wśród 5,5 tys. magazynów, 30 milionów stron interneto wych oraz 122 tys. nowowydanych książek – wskazują badania przeprowadzone na generacji milenijnej przez Yahoo!, Carat Interactive oraz Harris Interactive.

Najważniejszym medium dla młodego pokolenia jest Internet. Nastolatkowie wolą przebywać w Sieci niż korzystać z radia, telewizji czy prasy. Pomimo wyraźnego faworyzowania Internetu, inne media nie są im obce. Młodzi potrafią równocześnie oglądać telewizję i rozmawiać przez Internet, przeszukiwać strony WWW i słuchać radia. Nie czują się osaczeni przez media. Chaos informacyjny im nie przeszkadza, co zdecydowanie różni ich od starszych kolegów i koleżanek, dla których natłok danych stanowi wyraźny problem. Obce jest im też poczucie zagubienia czy bezradności wśród nowych technologii. Czują się jak ryba w wodzie, obcując z tym, co nowe.

Fascynacja nowymi mediami przerodziła się w uzależnienie. Pokolenie milenijne nie wyobraża sobie życia bez dostępu do Sieci. Jak wskazują badania Harris Interactive, młodzi internauci są dobrze zaznajomieni z nowymi technologiami, bardziej zróżnicowani etnicznie. Całe pokolenie liczy sobie w USA ok. 47 mln osób. Rocznie wydaje ok. 149 mld USD na zakupy, w tym 15% wydatków przeznaczona jest na nabywanie dóbr online.

Kliknij, aby powiększyć

Internetowe subkultury

Yahoo!, Carat Interactive oraz Harris Interactive wydzielili 6 podgrup wśród najmłodszych internautów. Kryterium podziału były zainteresowania i zachowania internetowe użytkowników.

Pierwsi z nich, nazwani „centrami informacyjnymi” (ang. Hubs) traktują Sieć głównie jako najważniejsze źródło informacji. Stanowią 15% całego pokolenia milenijnego. Do tej grupy należą przede wszystkim starsi chłopcy. Są zazwyczaj bardzo pewni siebie i dociekliwy.

Ich przeciwieństwem jest grupa „panienek” (ang. Chic Girls), składająca się głównie z dziewcząt, które traktują Sieć jedynie w kategoriach rozrywki. Interesują ich spotkania w Sieci, randki, pogawędki. Ta grupa jest maniakami komunikatorów internetowych. „Panienki” uwielbiają wszelkie gadżety i nowe, modne marki. Są bardzo wpływowe, chcą posiadać wszystko, co dopiero pojawiło się na rynku. Bardzo ważne są dla nich telefony komórkowe.

Osobną formację stanowią „Panny izolujące się” (ang. Miss Insulars). Stanowią 18% całego pokolenia. Są najmniej towarzyską grupą w Sieci. Obejmują głównie dziewczęta zainteresowane życiem gwiazd muzycznych i filmowych. W Sieci poszukują głównie takich informacji. Są czułe na zmiany w modzie. Bardzo często oglądają również różne towary w Internecie, coraz częściej zaczynają jej też nabywać.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.