Wrota do wiadomości

Brzydkie kaczątko telefonii komórkowej - technologia SMS - wyrasta na pięknego łabędzia. Wpływy z niej nie stanowią o "być albo nie być" operatorów GSM, ale już w 2000 r. stały się zauważalne w budżetach. W ich obronie operatorzy dławią w zarodku konkurencję darmowych internetowych bramek SMS, ale podejmują współpracę z komercyjnymi serwisami.

Brzydkie kaczątko telefonii komórkowej - technologia SMS - wyrasta na pięknego łabędzia. Wpływy z niej nie stanowią o "być albo nie być" operatorów GSM, ale już w 2000 r. stały się zauważalne w budżetach. W ich obronie operatorzy dławią w zarodku konkurencję darmowych internetowych bramek SMS, ale podejmują współpracę z komercyjnymi serwisami.

Wiadomości tekstowe stały się modnym tematem, kiedy ta prymitywna namiastka poczty elektronicznej zaczęła zyskiwać popularność przed 2, 3 laty, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia. W Wielkiej Brytanii nastolatki wysyłają po kilka SMS-ów dziennie. W Polsce nastoletni abonent Idei został nieformalnym rekordzistą po wysłaniu ponad 1 tys. wiadomości jednego dnia.

Ten casus skłonił operatora do wprowadzenia dziennego limitu wiadomości, jakie abonent może przesłać jednego dnia, aby nie dopuścić do blokowania sieci.

Kliknij, aby powiększyćW zeszłym roku przepłynęło przez nią ok. 200 mln SMS-ów. Wyniki pozostałych firm "wielkiej trójki" były podobne. "Idea ma szansę być liderem rynku. Wynika to z profilu naszego klienta. Nastawiamy się na klientów mniej zasobnych i młodszych. Biznesmen nie będzie wklepywał wiadomości" - uważa Jacek Kalinowski, rzecznik PTK Centertel. "My także mamy wielu młodych klientów. Szczególnie w systemie pre-paid" - ripostuje Ryszard Woronowicz, rzecznik Polkomtela. - "Nie mogę się zatem zgodzić z tezą o dominacji Idei na rynku SMS".

Kilka liczb
* 5-krotnie co miesiąc wzrastała w 2000 r. na świecie liczba wysyłanych SMS-ów

* 35 SMS-ów wysłał w grudniu 2000 r. statystyczny abonent sieci komórkowej

* 756 mln SMS-ów wysłali Niemcy w grudniu 2000 r.

* 15 mld SMS-ów zostało wysłanych na świecie w grudniu 2000 r.

* 200 mld wyniesie łączna liczba SMS-ów wysłanych w tym roku

<font size="-2">Źródło: GSM Association
Ubiegłoroczne wyniki operatorów rzeczywiście zdają się nie potwierdzać tej tezy. Nie można było natomiast rzetelnie porównać wyników za styczeń-marzec, ponieważ tylko Idea udzieliła danych. Z nieoficjalnych informacji wynika jednak, że pod koniec I kw. miała blisko 40-50-proc. udział w rynku.

Jacek Kalinowski mówi, że zauważalny wzrost zainteresowania usługą zaczął się mniej więcej półtora roku temu. W roku 2000 natomiast abonenci sieci wysyłali już średnio 16,5 mln wiadomości tekstowych miesięcznie z wyraźną tendencją wzrostową. Jej dynamika w ostatnich miesiącach osiągnęła 42% - 35 mln SMS-ów w lutym i 50 mln w marcu. Jeżeli ta tendencja się utrzyma, to tylko przez sieć Idei zostanie wysłanych w tym roku więcej wiadomości niż przez wszystkie trzy polskie sieci w ub.r. (560 mln).

Łączne wpływy operatorów w 2000 r. wyniosły ok. 300 mln zł. W tym roku ten wynik zostanie pobity, w jakim stopniu - przedstawiciele nie chcą zdradzić. Jacek Kalinowski twierdzi tylko, że wpływy z SMS-ów nie przekroczą 5% przychodów Centertela w 2001 r.

Wzrost liczby wysyłanych wiadomości zniweluje redukcję ich cen. Do kwietnia spadły one w porównaniu z ub.r. średnio o 40%, a "tani SMS" stał się częstym chwytem marketingowym. Operatorzy zaczynają sprzedawać pakiety SMS-ów, co pozwala najzagorzalszym zwolennikom systemu na dalsze oszczędności, a sieciom - na pobieranie należności z góry.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.